SOCIAL REPRESENTATIONS OF FINANTIAL ENGINERING STUDENTS RELATED WITH ETHICS
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v7i3.211Keywords:
Estudiantes, Representaciones Sociales, ÉticaAbstract
The objective of this research is to undertand the social representations about ethics wich were made by finantial engineering
students of Universidad Politécnica del Estado de Morelos. This is a qualitative research through an exploratory study,it was
made to students, men and women of sixth quarter through a semi structured interview in order to get information of the three
dimentions of social representations: informqtion, attitude and representation.}
The results shows in terms of information that the students don't have accurate data to define the concept and the purpose of
ethics, in terms of attitude data shows a positive attitude related with ethics, and about representation results, data shows a clear identification of ethics with moral values.
Downloads
References
Almanza Avendaño, A., Gómez San Luis, A., Guzmán González, D, y Cruz Montes, J. (2018). Representaciones sociales acerca del narcotráfico en adolescentes de Tamaulipas. Región y sociedad, 30(72). https://doi.org/10.22198/ DOI: https://doi.org/10.22198/rys.2018.72.a846
rys.2018.72.a846
Argumedo Juárez, R. L. (2018). Enfoque basado en competencias: representación social de los profesores de educación primaria [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2018/
enero/0769482/Index.html
Arias, L. F. (2007). Metodología de la investigación. Trillas.
Aristóteles (2003). Ética. Ediciones Libertador.
Barba, B. y Romo, J. M. (2005). Desarrollo del juicio moral en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24), 67-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002405
Cortina, A. (2013) ¿Para qué sirve realmente la ética? Paidós.
Cuevas, Y. (2017). Los maestros de secundaria y su representación social de la Reforma Educativa 2013: la pérdida
del trabajo. En Ángel Díaz-Barriga (Coord.), Docencia y evaluación en la Reforma Educativa 2013 (pp. 189-224).
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruíz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica. 2(7) http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Díaz-Castellanos, E., Díaz-Ramos, C., Díaz-Castellanos, K y Franco-Zanatta, M. (2015). Ética: ¿cuál es la percepción
de los jóvenes universitarios? Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 14(27), 137-146. http://www.rexe.cl/
ojournal/index.php/rexe/article/view/9
Durán, L. E. (23 de agosto de 2017). La formación ética y el compromiso de las instituciones de educación superior.
Esteban Bara, F., y Buxarrais Estrada, M. R. (2009). El aprendizaje ético y la formación universitaria: más allá de la
casualidad. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 16(1). https://doi.org/10.14201/3074 DOI: https://doi.org/10.14201/3074
García Alonso, L. (2012). Ética o filosofía moral. Trillas.
Gutiérrez Sáenz, R. (2007). Introducción a la ética. Esfinge.
Hernández, D. (5 - 9 de noviembre de 2007). Estudio sobre representaciones sociales: docentes y docencia en el nivel
medio. COMIE. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Mérida, Yucatán, México. https://www.comie.org.mx/
congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at16/PRE1178941731.pdf
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómeno, concepto y teoría [Archivo PDF].https://www.researchgate.
net/publication/327013694_La_representacion_social_fenomenos_concepto_y_teoria
Lacolla, L (2005). Representaciones Sociales: Una manera de entender las ideas de nuestros alumnos, Revista ieRed:
Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-17. http://revista.iered.org/v1n3/pdf/llacolla.pdf
Lynch, G. (2020). La investigación de las Representaciones Sociales: enfoques teóricos e implicaciones metodológicas, Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(1), 102-118. http://www.redsocialesunlu.net/
wp-content/uploads/2020/04/8.-La-investigaci%C3%B3n-de-las-Representaciones-Sociales.-Enfoques-te%C3%-
B3ricos-e-implicaciones-metodol%C3%B3gicas..pdf
Méndez-Cadena, M., Fernández, A., Cruz, A. y Bueno, P. (2020). De la representación social del cambio climático a
la acción, el caso de estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 1043-1068.
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000401043
Millán Ortiz, P., Nava Altamirano, F. y Millán Ortiz, B. L. (1999). Ética. Universidad Autónoma del Estado de México.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público [Archivo PDF].https://taniars.files.wordpress.
com/2008/02/moscovici-el-psicoanalisis-su-imagen-y-su-publico.pdf
Navarro Carrascal, O. y Restrepo Ochoa, D. (2013). Representaciones Sociales: perspectivas teóricas y metodológicas.
CES Psicología, 6(1), 1-4. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-30802013000100001&lng=en&tlng=es.
Periódico Oficial “Tierra y Libertad” (2004). Decreto número doscientos ochenta y ocho. Decreto que crea la Universidad Politécnica del Estado de Morelos [Archivo PDF]. http://www.transparenciamorelos.mx/sites/default/files/
DecretodeCreacion4337_3.pdf
Rodríguez Luño, A. (1998). Ética general. EUNSA.
Sánchez Vázquez, A. (2006). Ética. Debolsillo.
Savater, F. (2008). Ética para Amador. Ariel.
Transparencia Internacional. (23 de mayo de 2022). El índice de percepción de la corrupción 2021 revela que los
niveles de corrupción se han estancado en los últimos diez años, en medio de un entorno de abusos a los derechos
humanos y deterioro de la democracia. https://www.transparency.org/es/press/2021-corruption-perceptions-index-press-release
UNESCO (1996). La educación encierra un tesoro [Archivo PDF].http://innovacioneducativa.uaem.mx:8080/innovacioneducativa/web/Documentos/educacion_tesoro.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 David Montes Espinoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.