Marketing strategies as a source of development in micro and small companies in the state of Querétaro

Marketing strategies as a source of development in micro and small companies in the state of Querétaro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v8i3.225

Keywords:

Marketing strategies, Mypes, 4p’s, marketing

Abstract

The objective of the study is to identify the type of marketing strategies used by micro and small enterprises (MSEs) in the state of Querétaro. The hypothesis is that 50% of micro and small companies use marketing strategies in accordance with customer needs. The research design presents a quantitative and descriptive approach. It is concluded that the MSEs use customer-focused strategies that do generate the expected results, but are considered traditional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deyanira Cruz Manzano, Universidad Politécnica de Querétaro

Maestría en educación por la Universidad del Valle de México y Doctorado en Administración por la Universidad Iexpro.

Cecilia Alvarado Salayandía, Universidad Politécnica de Querétaro

Maestría en Alta Dirección por el Corporativo Universitario México y Doctorado en Ciencias de la Educación por el Centro de Estudios Superiores Felipe Villanueva.

Guerrero Inés Alvarado Salayandía, Colegio de Estudios Científicos y Tecnológicos del Estado de México plantel Ecatepec

Máster en Educación y Doctor en Ciencias de la Educación por el Centro de Estudios Superiores Felipe Villanueva

References

Aguilar, O., Posada, R., Peña, N. y Patiño, J. (2019). Impacto de la aplicación de estrategias de mercadotecnia en la productividad de las micro y pequeñas empresas. Revista Espacios. 40(6) [PDF]. Disponible en: https://revistaespacios.com/a19v40n06/a19v40n06p09.pdf , (7 de septiembre del 2023)

Colvée, J. (2013). Estrategias de marketing digital para pymes. Anetcom. [PDF]. Disponible en: https://www.antoniovchanal.com/wp-content/uploads/2012/09/ANETCOM-Estrategias-de-mk-digital-para-pymes1.pdf, (7 de septiembre del 2023)

Diario Oficial de la Federación (2022). ACUERDO por el que se establece la estratificación de las micro, pequeñas y medianas empresas [Tabla]. Disponible en: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5096849&fecha=30/06/2009#gsc.tab=0 , (10 de septiembre del 2023)

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education, México

Izquierdo Morán, A. M., Viteri Intriago, D. A., Baque Villanueva, L. K., y Zambrano Navarrete, S. A. (2020). Estrategias de marketing para la comercialización de producto biodegradables de aseo y limpieza de la empresa Quibisa. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 399-406. Disponible es: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400399, (20 de septiembre del 2023)

Kotler, P. y Armstrong, G. (2017). Marketing. Decimosexta Edición. Pearson Educación [PDF]

Kotler, P. y Keller, K. (2018). Dirección de Marketing. Decimoséptima Edición. Pearson Educación [PDF]

Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, M. (2012). Administración: una perspectiva global y empresarial. Decimocuarta Edición. Mc Graw Hill Educación [PDF]

Microsoft. (2015). Microsoft Excel 2016 (v16.0) [Software]. Obtenido de: https://www.microsoft.com/es-mx/microsoft365/p/excel/cfq7ttc0k7dx?=&ef_id=CjwKCAiA6aSABhApEiwA6Cbm_9EONbZl86Ts-O9pDXvTSmGzsTGcJL1PWJHETyongQ9Hhxv-Q-pxYRoC0MQAvD_BwE%3aG%3as&gclid=CjwKCAiA6aSABhApEiwA6Cbm_9EONbZl86Ts-O9pDXvTSmGzsTGcJL1PWJHETyongQ9Hhxv-Q-pxYRoC0MQAvD_BwE&activetab=pivot%3aoverviewtab (25 de septiembre del 2023)

STATS (2.0.0.2) [Software]. (2019). Recuperado de: https://www.decisionanalyst.com/download/#desktop, (2 de agosto del 2023)

Suárez, T. (2018). Evolución del marketing 1.0 al 4.0, Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, (22), 209-227 [PDF]. Disponible en: file:///C:/Users/deya_/Downloads/Dialnet-EvolucionDelMarketing10Al40-6748137%20(1).pdf, (26 de septiembre del 2023) DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4943

Zolano, S., Durán, A. y Torres, F. (2019). El marketing en la estrategia de gestión de las pymes. Revista de Investigación Académica sin Frontera. 12(31). Disponible en: https://revistainvestigacionacademicasinfrontera.unison.mx/index.php/RDIASF/article/view/286/257, (02 de octubre del 2023)

Published

2023-12-19

How to Cite

Cruz Manzano, D., Alvarado Salayandía, C., & Alvarado Salayandía, G. I. (2023). Marketing strategies as a source of development in micro and small companies in the state of Querétaro: Marketing strategies as a source of development in micro and small companies in the state of Querétaro. UPGTO Management Review, 8(3), 11–20. https://doi.org/10.18583/umr.v8i3.225

Most read articles by the same author(s)