TUTORIAL WORK IN THE COVID-19 PANDEMIC SUPPORTED BY TECHNOLOGICAL TOOLS
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v7i3.210Keywords:
Tutoría en línea, Covid 19, tecnologías de la información, herramientas tecnológicas.Abstract
The objective of this research was to identify the technological tools that served as support to the tutor teachers to carry out the
tutorial work in the Covid - 19 pandemic. The study was quantitative, non-experimental, descriptive-exploratory, transactional,
25 tutor teachers from the University participated. Technological of Nayarit, Mexico; data collection was through a survey applied
online. The results indicated that teachers gave individual and group tutorials using technological tools as a means of contact
with their students, such as WhatsApp and Google Meet. The conclusion of the study indicates that the use of technological
means favors modern and flexible educational environments in tutoring, where the use of technology allowed guaranteeing the
accompaniment of students in their training, overcoming the communication challenges presented by the Covid pandemic - 19.
Downloads
References
Aguilar, J. (2012). La configuración de la tutoría en la Universidad Tecnológica de Tijuana: Narrativas docentes.
Revista de la educación superior. XLI (4). 99 – 121.
Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria
de Formación del Profesorado. La tutoría en el marco de la convergencia, 22 (1), 71-88.
Allende, O. (2007). Propuesta de un Modelo de Tutorías para la Universidad Tecnológica de la Mixteca. Temas de
Ciencia y Tecnología, 11(31), 39-47.
Angulo, A. (2021). Indicadores de la tutoría integral desde la percepción de los estudiantes de universidades públicas
de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00004. Epub 21 de abril de 2021.https://
doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2512
Cabero, J., Llorente, M. y Román, P. (2004). Las herramientas de comunicación en el aprendizaje mezclado. En Píxelbit Eevista de Medios y Educación, 23, 27 – 41.
Calderón, R., González, M. O., y Torres, B. (2021). La percepción docente sobre las tutorías en el contexto del COVID
Revista Psicológica Herediana, 14(1), 21-28. https://doi.org/10.20453/rph.v14i1.4030 DOI: https://doi.org/10.20453/rph.v14i1.4030
Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado- REIFOP, 12 (1), 181-204. [Extraído el 13 de mayo de 2011 de http://
www.aufop.com/]
Castellanos, J. (2018). La tutoría ciencia que permite el cambio (tesis de doctorado, Colegio de Investigación Educativa no publicada).
Castro, R. (2014). Análisis de las buenas prácticas del tutor universitario: estudio de caso en la Universidad Tecnológica de Chihuahua de México (tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona, publicada).
Cervantes, Ch. y Alvites – Huamaní, C. (2021). Whatsapp como recurso educativo y tecnológico en la educación.
Hamut´ay, 8 (2), 69-78, http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294
Crespo, M., Palaguachi, M. (2020). Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. En Revista Scientific,
(17), 292-310, e-ISSN: 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310
De Vincenzi, A (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de Covid-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Universidad Abierta
Interamericana. https://www.uai.edu.ar/docencia/orientaciones-pedag%C3%B3gicas/
Díaz QJA, Iglesias LM, Valdés GML. (2020). La tutoría a distancia: acciones del tutor en la Estrategia de Formación
Doctoral en tiempos de COVID 19. En Medisur, 18(3), 478-484.
Díaz, J. (2021). Administración de la práctica tutorial en tiempos del COVID-19: Atendiendo las necesidades especiales de los alumnos universitarios a través de la tutoría en línea. En Dilemas contemporáneos: educación, política
y valores, 8(spe1), 00003. Epub 26 de marzo de 2021.https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2557} DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2557
Gómez-Collado, Martha Esthela. (2012). La percepción de los estudiantes sobre el Programa de Tutoría Académica.
Convergencia, 19(58), 209-233. Recuperado en 05 de octubre de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352012000100009&lng=es&tlng=es.
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020). COVID-19 y educación
superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.
https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Juanes, B., Munévar, O., Cándelo, H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de
la enseñanza en tiempos de pandemia. En Conrado, 16(76), 448-452. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500448&lng=es&tlng=es
López, Y. (2013). El para qué, el cómo, el qué y el por qué: diagnóstico de necesidades como herramienta indispensable del quehacer tutorial a partir de reconocer a las y los estudiantes como sujetos y no como objetos de trabajo.
En Sandoval, R. Jiménez, A., Ávila, J. (coord.). La docente de tutoría. Fundamentos y experiencias. México: UNAM.
Martínez González, J.A. (2011). La tutoría en el Espacio Europeo de Educación Superior. Cuadernos de Educación y
Desarrollo, 3 (23), Enero 2011.
Monguillot, M., González, C. y Guitert, M. (2017). El whatsapp como herramienta para la colaboración docente en
EmásF: revista digital de educación física, 44. 56-62.
Michávila, M. y García, J. (2003). La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad. Cátedra UNESCO de
Gestión y Política Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid. Comunidad de Madrid. Consejería de Educación.
Dirección General de Universidades.
Montenegro, D. (2020). Comunicación Grupal en Whatsapp para el aprendizaje colaborativo en la coyuntura COVID-19. En Hamut ́ay, 7 (2), 34-45. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2131 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2131
Oliva, H. A. (2020). La Educación en tiempos de pandemias. En Researchgate.net, 15.
Rodríguez Espinar, S. (2005). La tutoría ante el EEES. Calidad de la formación y acción tutorial. Documento de la
Universidad de Barcelona. UMA. Abril de 2005.
Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M., y Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria. En Revista
Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 17. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27519 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27519
Romo, A. (2011). La tutoría: una estrategia innovadora en el marco de los programas de atención a estudiantes.
México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, Dirección de Medios Editoriales.
Sánchez, C. (2020). Herramientas tecnológicas en la enseñanza de las matemáticas durante la pandemia COVID-19.
En Hamut´ay, 7 (2), 46-57. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2132 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2132
Scorsolini-Comin, F. (2020). Programa de tutoría con estudiantes de enfermería en el contexto de la pandemia de DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962020000100019
COVID-19 en Brasil. En Index de Enfermería, 29(1-2), 79-83. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000100019&lng=es&tlng=pt
Segura, M. y Trost, M. (2017). La teoría constructivista del aprendizaje. Fundamento para la acción tutorial. México:
Instituto Politécnico Nacional.
Suárez, B. (2017). El WhatsApp como herramienta de apoyo a la tutoría. REDU. Revista de Docencia Universitaria.
(2):193-210. doi:10.4995/redu.2017.6941 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2017.6941
Suárez, B. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de Investigación en Educación, 16(
, 121-135.
UNESCO. 2020. 290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response. Recuperado de https://en.unesco.org/news/290-million-students-out-school-due-covid-19-unescoreleases-first-global-numbers-and-mobilizes
Universidad Tecnológica de Nayarit. (2020). Manual de Calidad ISO 9001:2015. Recuperado de https://sidout.utnay.
edu.mx/1derecho/7-MANUAL%20DE%20CALIDAD.pdf
Valero-Cedeño, N., Castillo-Matute, A., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., Cabrera-Hernández, M. (2020).
Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. En Revista
Científica Dominio de las Ciencias. 6 (4) 1201 - 1220.
Valles, A., Flores, M. y Castillo, M. (2013). La acción tutorial en una carrera de la universidad tecnológica. IE Revista
de Investigación Educativa de la REDIECH, 4(7),61-68. [fecha de Consulta 5 de Octubre de 2022]. ISSN: 2007-4336.
Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521652345008
Velásquez, B. (2020). La educación virtual en tiempos de Covid-19. Universidad de San Carlos de Guatemala 3(1)
-25. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v2i1.8 DOI: https://doi.org/10.46734/revcientifica.v2i1.8
Vilches, M. (2019). Utilización de whatsapp para el trabajo grupal por el alumnado de los títulos de grado en educación de la Universidad de Córdoba. (tesis de doctorado, Universidad de Córdoba, publicada).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jazmín Pérez Méndez, Nadia Teresa Adaile Benítez, Janitzín Cárdenas Castellanos, Charito Távara Sabalú
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.