Reasons to Start a Business for Rural Women in Guanajuato

Authors

  • Juan Antonio Castellanos Cardona Grupo 4 Consultores
  • Diana Landin Campos

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v1i3.40

Keywords:

Rural woman, Reasons, Enterprising, Production projects, Gender perspective

Abstract

The research raises the question of what are the reasons that have rural women in the state of Guanajuato to start a business?
The model was designed : Find new revenue opportunities by rural women in Guanajuato is in terms of improving their standard of living , experience and latent opportunities -OpIng = F (MNV + EX + OP).
To validate the hypothesis was used an exploratory quantitative approach, descriptive and correlational; It has a cross-sectional design. The study was applied to a group of 100 rural women entrepreneurs from different municipalities of Guanajuato, they would receive financial support to start a business in your community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Antonio Castellanos Cardona, Grupo 4 Consultores

Consultor Grupo 4 Consultores

References

Arellano Abasolo, Antonio. (2009). Participación de mujeres en proyectos productivos y cambios en las relaciones de género y las identidades masculinas y femeninas, en Tetela de Ocampo, Puebla. Colpos Digital. Tesis de maestría.

Bonomo Odizzio, A. R. (2013). Mujeres emprendedoras uruguayas en el departamento de San José. Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración.

Borjas Villareal, M. (2014). Acompañamiento en los procesos de capacitación y aprendizaje en mujeres rurales. Colpos Digital.

Buendía-Martínez, I. & Carrasco, I. (2013). Mujer, actividad emprendedora y desarrollo rural en América Latina y el Caribe. Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72) 21-45.

El Financiero (2014). Empresas cierran por falta de rumbo: IMEF; de 400 nuevas, sobreviven 10%. http://www.elfinanciero.com.mx/economia/cierre-de-empresas-por-falta-de-rumbo-imef-de-400-nuevas-sobrevive-10. html, mayo, 2014.

El Economista (2015). México, segundo país a nivel mundial en desarrollo de emprendedores. http://eleconomista.com.mx/industrias/2015/03/26/mexico-segundo-pais-nivel-mundial-desarrollo-emprendedores, marzo, 2015.

Gómez Gutiérrez, Elizabeth Lourdes; Armenteros Acosta, María del Carmen; Guerrero Rampos, Liliana; López Chavarría, Sandra (2015). “Relación entre los perfiles de las mujeres emprendedoras y el acceso a los microcréditos: un análisis en micro empresa de Saltillo, Coahuila,” Revista Internacional Administración & Finanzas, Vol. 8, No. 2, 2015.

Martínez Corona, Guadalupe B.; Hartog, Guitte; Parra Inzunza, Filemón; Pedraza López, Josefina. (2009). El programa de la mujer en el sector agrario en tres grupos de mujeres indígenas de Ayotoxco de Guerrero, Puebla. Tesis de maestría. Colegio de Postgraduados, Campus Puebla. Puebla.

Martínez Rivera, Sergio E., Rodríguez Díaz, Luis Fernando. (2013). Emprendedurismo social en México: hacia un modelo de innovación para la inserción social y laboral en el ámbito rural. SEDATU. Estudios Agrarios.

May Guillén, A. (2014). Modelo de adición de valor a especies representativas del estado de Tabasco para mujeres rurales y emprendedores. Colpos digital.

Muñoz Aguirre, Christian Dennis (2014). Diagnóstico cualitativo sobre las necesidades de empresarias indígenas y rurales. Inmujeres.

ONUDI (2013). Una vía para salir de la pobreza. Organización de las Naciones Unidades para el Desarrollo Industrial.

Pérez Villar, María de los Ángeles (2008). Género, empoderamiento y proyectos productivos: mujeres indígenas chántales de Tabasco. Tesis doctoral Colpos.

Solana-Villanueva, Nélyda, Galmiche-Tejeda, Ángel, & de los Heros-Rondenil, Martín (2014). El Programa de la Mujer Agraria en Tabasco: expectativas y resultados. LiminaR, 12(1) 107-124, https://doi.org/10.29043/liminar.v12i1.328

Yazmin, T. S. (2010). Necesidades de mujeres jefas de familia. Colpos Digital.

Published

2016-12-16

How to Cite

Castellanos Cardona, J. A., & Landin Campos, D. (2016). Reasons to Start a Business for Rural Women in Guanajuato. UPGTO Management Review, 1(3), 74–86. https://doi.org/10.18583/umr.v1i3.40