Afectación de la pandemia en el control de suministros, publicidad y automatización en las empresas de Acámbaro, Gto.
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v8i1.221Keywords:
OVID-19, Cambios, Suministros, Publicidad y AutomatizaciónAbstract
The conditions under which society develops are constantly changing, so it´s inherent to consider the fact of continually adapting. The COVID-19 pandemic was unexpected, it caused multiple effects and not only damage to health; revolutionized the way which people daily lives, it had been established and in each and every one of the various environments which we are immersed, thus, the available technology has played an important role in overcoming changes. This article focuses on analyzing the changes that the productive, administrative and economic sector of various businesses and companies have faced, which may or may not be affected by the current pandemic, as well as determining if implementation of adaptations was necessary to continue subsisting and find the most susceptible business areas which it´s essential to allocate efforts to ensure permanence.
Downloads
References
National Geographic España. 2020. National Geographic España. La diferencia entre
epidemia y pandemia. [En línea] 2020. [Citado el: 20 de octubre de 2021.]
https://www.nationalgeographic.com.es/ciencia/diferencia-entre-epidemia-y-
pandemia_15297.
Vásquez Cortés, Juan Camilo. 2016. Automatización electroneumática. s.l.: Ediciones de la U, 2016.
INEGI. 2020. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. [En línea] 2020. [Citado el: octubre de 20 de 2021.] http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/gto/territorio/div_municipal.aspx?t.
—. 2020. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. [En línea] 2020. [Citado el: 18 de diciembre de 2020.] https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx.
Téllez, Cristian. 2021. El Financiero. [En línea] 22 de marzo de 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.elfinanciero.com.mx/economia/mas-de-un-millon-de-establecimientos-cerraron-a-causa-del-covid-19-en-2020-inegi/.
Organización Mundial de la Salud. 2021. Organización Mundial de la Salud. Coronavirus. [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.who.int/es/health-topics/coronavirus#tab=tab_1.
MECALUX. 2021. MECALUX Soluciones Inteligentes de Almacenaje. La COVID-19 acelera la automatización en la logística. [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.mecalux.com.mx/blog/automatizacion-covid.
Lora Torres, Eduardo. 2021. Google Books. Economía esencial de Colombia (País 360). [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://books.google.com.mx/books?id=BQZHEAAAQBAJ&pg=PT79&dq=automatizaci%C3%B3n,+pandemia&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjC1pr2jtr0AhVDmWoFHezBD1gQ6AF6BAgEEAI#v=onepage&q=automatizaci%C3%B3n%2C%20pandemia&f=false.
Reséndiz, Félipe. 2021. T21mx. Automatización de la industria, necesidad inminente que develó la pandemia. [En línea] 22 de marzo de 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] http://t21.com.mx/opinion/columna-invitada/2021/03/22/automatizacion-industria-necesidad-inminente-que-develo.
De la Garza Clariond, Marcelo. 2021. Forbes. La era de la manufactura pospandemia: ¿qué mundo nos espera? [En línea] 8 de septiembre de 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.forbes.com.mx/la-era-de-la-manufactura-pospandemia-que-mundo-nos-espera/.
Alicke, Knut, Azcue, Xavier y Barriball, Edward. 2020. Mckensey & Company. La recuperación de la cadena de suministro en tiempos de coronavirus – planificar para el presente y para el futuro. [En línea] 18 de marzo de 2020. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/supply-chain-recovery-in-coronavirus-times-plan-for-now-and-the-future/es-CL.
Organización Internacional del Trabajo. 2021. OIT. Empresas y COVID. [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.ilo.org/empent/areas/business-helpdesk/WCMS_741035/lang--es/index.htm.
Sheffi, Yossi. 2021. Google Books. La nueva (a)normalidad: Reestructurando la estrategia de negocios y de la cadena de abastecimiento más allá del COVID-19. [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://books.google.com.mx/books?id=oGIuEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=covid+y+cadena+de+suministro&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=covid%20y%20cadena%20de%20suministro&f=false.
The Economist. 2020. The economist. El negocio de la publicidad se está volviendo menos cíclico y más concentrado. [En línea] 27 de junio de 2020. [Citado el: 2021 de octubre de 2021.] https://www.economist.com/business/2020/06/25/the-advertising-business-is-becoming-less-cyclical-and-more-concentrated.
Dorda, Óscar. 2021. ESERP Bussines & Law School. La Publicidad después de la COVID-19. [En línea] 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://es.eserp.com/articulos/publicidad-despues-de-la-covid-19/.
Garduño, Mónica. 2021. Forbes México. Covid-19 lleva a más personas a las redes sociales; registro crece 13%. [En línea] 12 de marzo de 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://www.forbes.com.mx/negocios-covid-19-personas-redes-sociales-registro-13/.
Expansión. 2021. Expansión. Un año de COVID-19 en México: así afectó a las empresas. [En línea] 28 de febrero de 2021. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://expansion.mx/empresas/2021/02/28/un-ano-de-covid-19-en-mexico-asi-afecto-a-las-empresas.
El CEO. 2020. CEO. Este fue el primer año en el que la publicidad digital atrajo más de la mitad de la inversión que el segmento tradicional, lo cual se esperaba que sucediera hasta 2021. [En línea] 19 de agosto de 2020. [Citado el: 20 de octubre de 2021.] https://elceo.com/negocios/publicidad-digital-se-expande-en-la-pandemia-para-alcanzar-los-2000-mdd-en-mexico/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Graciela Rodríguez Rodríguez, Giovanni Ugalde Zamudio, Mayra Verónica Barrera Figueroa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.