Instrument to Evaluate Internal Communication in Micro and Small Businesses, Case of the Bají­o- México Zone

Authors

  • Aglaé Villalobos Escobedo Universidad Politécnica de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v3i2.114

Keywords:

Internal communication, Organizational analysis, Main components analysis, Multivariate analysis, Business administration

Abstract

The problematic that motivate this study is the shortage of an instrument to measure internal communication in micro and small companies in Mexico. A validated instrument is exposed which considers four dimensions; vertical, horizontal, descending communication and barriers in the communication process and 23 items are classified in them. It is concluded that, by improving Internal Communication, these companies will be more competitive and obtain economic benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aglaé Villalobos Escobedo, Universidad Politécnica de Guanajuato

Licenciada en Derecho por la UTEC. Maestra de la Enseñanza del Idioma Inglés por la UG. Maestra en Comercio Exterior por la Universidad de Celaya. Especialidad en Marco Jurí­dico del Comercio Exterior por la Universidad Intercontinental y PROMÉXICO.

References

Álvarez, J. (2007). Comunicación interna, la estrategia del éxito. Razón y palabra, 12(56).

Berceluero, B. (2014). Comunicación interna en la empresa claves y desafíos. España: Wolters Kluwer. Disponible en: http://www.comunicacioninterna.pe/pdf/pdf1.pdf

Capriotti, P. (1998). La comunicación Interna. Reporte C&D – Capacitación y Desarrollo (Argentina). 13. Pp. 1- 7. Disponible en http://www.bidireccional.net/Blog/Comunicacion_Interna.pdf

Cuadras, M., (2014). Nuevos Métodos de Análisis Multivariante. Barcelona, España, CMC Editions.

Di Nardo, Y. (2005). Satisfacción laboral, comunicación interna, sexo, edad, nivel educativo, ntigüedad y nivel de cargo: un análisis de ruta (Tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello. Caracas, Venezuela. Disponible en: biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAQ5056.pdf

Duarte, G. A. L. (2006). La comunicación organizacional en México. Enfoques, diseños y problemas en su desarrollo. Analisi; Quaderns de Comunicació l Cultura, (34), 287-304.

Fernández, C. Carlos. (2001) La comunicación humana en el mundo contemporáneo. México: McGraw-Hill. ISBN 9789701028254 Disponible en: http://dspace.usc.es/bitstream/10347/7512/1/Rep_389.pdf

García, J. (1998). La Comunicación Interna. Madrid: Díaz de los Santos S. A ISBN: 8479783778.

Gómez, M. D. C. (2013). Auditoria de comunicación en las organizaciones. Aplicación de un modelo en dos organizaciones del noroeste de México (tesis doctoral). Universidad Santiago de Compostela, España.

Guerrero, M. (2016). Diagnóstico de comunicación interna para la empresa Generación modular, orientado al análisis de los canales de comunicación y a los valores corporativos (Tesis de Licenciatura). Universidad de los Hemisferios, Quito, Ecuador.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2009). Micro, mediana y gran empresa: Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos 2009. ISBN 970-13-4739-0. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/espanol/proyectos/censos/ce2009/pdf/Mono_Micro_peque_mediana.pdf

Lucas Marín, A. (1997). La comunicación en la empresa y en las organizaciones. Barcelona: Bosch Casa Editorial, S. A. Pp. 238. ISBN: 9788476763827.

Mantegna, R.N., Stanley, H.E. (2000). An introduction to econophysics Correlations and Complexity in Finance, Cambridge, Inglaterra, Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511755767

Mayor, J., & Pinillos, J. L. (1991). Comunicación y lenguaje. Tratado de Psicología General, 6. España: Pearson Educación. ISBN: 9788420519500. Disponible en: http://wwww.ull.es/publicaciones/latina/200540salabrigas.htm

Moreno Cano, A., Arbeláez Luna, S.A. y Calderón Dávila, L.C. (2014). Implementación de herramientas de comunicación interna como generadoras de cambios en las PyMES Revista Electrónica Especializada en Comunicación: Razón y Palabra, 18, (88).

Ongallo, C. (2007). Manual de comunicación. Guía para gestionar el conocimiento, la información y las relaciones humanas en empresas y organizaciones. Madrid: Dykinson. ISBN 8498491142.

Ortiz, A., & Martínez, A. (2000). Factores de competitividad, situación nacional y cadena productiva de la industria del calzado en León, Guanajuato. Economía, Sociedad Y Territorio, 2(7), 533–568, https://doi.org/10.22136/est002000441

Oviedo, H. C., & Arias, A. C. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580.

Pinillos, A. (1995). Comunicación interna, un paseo por el tiempo. Harvard Deusto Business Review, 314, 48.

Pla, L., (1986). Análisis multivariado: método de componentes principales. Washington, DC, Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos, https://doi.org/10.2307/2531567

Quiroga, C.A. & Villalobos, A. (2015), Análisis del comportamiento bursátil de las principales bolsas financieras en el mundo usando el análisis multivariado (Análisis de Componentes Principales PCA) para el periodo de 2011 a 2014. Revista CEA, 1(2), 25-36. ISBN: 2390-0725, https://doi.org/10.22430/24223182.122

Ramos, P, C. G. (1991). La comunicación: Un punto de vista organizacional. México: Trillas. ISBN: 9789682441394.

Rangel, J. E. (2005). Análisis de la comunicación interna en la Universidad Tecnológica de León. (Tesis de maestría no publicada) Universidad de Guanajuato. Guanajuato, Guanajuato, México.

Rodríguez, V., & Enidia, E. (2017). La comunicación interna como herramienta estratégica en la empresa: un análisis desde la gestión organizacional (Tesis de Licenciatura), Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Soler, V. G., & Tripiana, T. G. (2014). Los problemas de comunicación en la empresa familiar. 3C Empresa, 3(3), 181-191.

Trelles, I (2002). Bases teórico-metodológicas para una propuesta de Modelo de Gestión de Comunicación en Organizaciones. (Tesis doctoral). Facultad de Comunicación, La Habana, Cuba.

Valadez, G. V. (2012). Impacto de la comunicación organizacional, en la competitividad y la vinculación de las empresas mexicanas con la universidad. Recherches en Sciences de Gestion, (3), 89-119, https://doi.org/10.3917/resg.090.0087

Varona, F. (1999). La enseñanza de la comunicación empresarial en los Estados unidos. La comunicación interna en España. Guía oficial. Pp. 32-35 (Consultado en 25 de enero de 2015).

Published

2018-09-17

How to Cite

Villalobos Escobedo, A. (2018). Instrument to Evaluate Internal Communication in Micro and Small Businesses, Case of the Bají­o- México Zone. UPGTO Management Review, 3(2), 1–13. https://doi.org/10.18583/umr.v3i2.114

Issue

Section

ARTÍCULOS