Instrument to Evaluate Internal Communication in Micro and Small Businesses, Case of the Bajío- México Zone
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v3i2.114Keywords:
Internal communication, Organizational analysis, Main components analysis, Multivariate analysis, Business administrationAbstract
The problematic that motivate this study is the shortage of an instrument to measure internal communication in micro and small companies in Mexico. A validated instrument is exposed which considers four dimensions; vertical, horizontal, descending communication and barriers in the communication process and 23 items are classified in them. It is concluded that, by improving Internal Communication, these companies will be more competitive and obtain economic benefits.
Downloads
References
Álvarez, J. (2007). Comunicación interna, la estrategia del éxito. Razón y palabra, 12(56).
Berceluero, B. (2014). Comunicación interna en la empresa claves y desafíos. España: Wolters Kluwer. Disponible en: http://www.comunicacioninterna.pe/pdf/pdf1.pdf
Capriotti, P. (1998). La comunicación Interna. Reporte C&D – Capacitación y Desarrollo (Argentina). 13. Pp. 1- 7. Disponible en http://www.bidireccional.net/Blog/Comunicacion_Interna.pdf
Cuadras, M., (2014). Nuevos Métodos de Análisis Multivariante. Barcelona, España, CMC Editions.
Di Nardo, Y. (2005). Satisfacción laboral, comunicación interna, sexo, edad, nivel educativo, ntigüedad y nivel de cargo: un análisis de ruta (Tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello. Caracas, Venezuela. Disponible en: biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAQ5056.pdf
Duarte, G. A. L. (2006). La comunicación organizacional en México. Enfoques, diseños y problemas en su desarrollo. Analisi; Quaderns de Comunicació l Cultura, (34), 287-304.
Fernández, C. Carlos. (2001) La comunicación humana en el mundo contemporáneo. México: McGraw-Hill. ISBN 9789701028254 Disponible en: http://dspace.usc.es/bitstream/10347/7512/1/Rep_389.pdf
García, J. (1998). La Comunicación Interna. Madrid: Díaz de los Santos S. A ISBN: 8479783778.
Gómez, M. D. C. (2013). Auditoria de comunicación en las organizaciones. Aplicación de un modelo en dos organizaciones del noroeste de México (tesis doctoral). Universidad Santiago de Compostela, España.
Guerrero, M. (2016). Diagnóstico de comunicación interna para la empresa Generación modular, orientado al análisis de los canales de comunicación y a los valores corporativos (Tesis de Licenciatura). Universidad de los Hemisferios, Quito, Ecuador.
INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2009). Micro, mediana y gran empresa: Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos 2009. ISBN 970-13-4739-0. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/espanol/proyectos/censos/ce2009/pdf/Mono_Micro_peque_mediana.pdf
Lucas Marín, A. (1997). La comunicación en la empresa y en las organizaciones. Barcelona: Bosch Casa Editorial, S. A. Pp. 238. ISBN: 9788476763827.
Mantegna, R.N., Stanley, H.E. (2000). An introduction to econophysics Correlations and Complexity in Finance, Cambridge, Inglaterra, Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511755767
Mayor, J., & Pinillos, J. L. (1991). Comunicación y lenguaje. Tratado de Psicología General, 6. España: Pearson Educación. ISBN: 9788420519500. Disponible en: http://wwww.ull.es/publicaciones/latina/200540salabrigas.htm
Moreno Cano, A., Arbeláez Luna, S.A. y Calderón Dávila, L.C. (2014). Implementación de herramientas de comunicación interna como generadoras de cambios en las PyMES Revista Electrónica Especializada en Comunicación: Razón y Palabra, 18, (88).
Ongallo, C. (2007). Manual de comunicación. Guía para gestionar el conocimiento, la información y las relaciones humanas en empresas y organizaciones. Madrid: Dykinson. ISBN 8498491142.
Ortiz, A., & Martínez, A. (2000). Factores de competitividad, situación nacional y cadena productiva de la industria del calzado en León, Guanajuato. Economía, Sociedad Y Territorio, 2(7), 533–568, https://doi.org/10.22136/est002000441
Oviedo, H. C., & Arias, A. C. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580.
Pinillos, A. (1995). Comunicación interna, un paseo por el tiempo. Harvard Deusto Business Review, 314, 48.
Pla, L., (1986). Análisis multivariado: método de componentes principales. Washington, DC, Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos, https://doi.org/10.2307/2531567
Quiroga, C.A. & Villalobos, A. (2015), Análisis del comportamiento bursátil de las principales bolsas financieras en el mundo usando el análisis multivariado (Análisis de Componentes Principales PCA) para el periodo de 2011 a 2014. Revista CEA, 1(2), 25-36. ISBN: 2390-0725, https://doi.org/10.22430/24223182.122
Ramos, P, C. G. (1991). La comunicación: Un punto de vista organizacional. México: Trillas. ISBN: 9789682441394.
Rangel, J. E. (2005). Análisis de la comunicación interna en la Universidad Tecnológica de León. (Tesis de maestría no publicada) Universidad de Guanajuato. Guanajuato, Guanajuato, México.
Rodríguez, V., & Enidia, E. (2017). La comunicación interna como herramienta estratégica en la empresa: un análisis desde la gestión organizacional (Tesis de Licenciatura), Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.
Soler, V. G., & Tripiana, T. G. (2014). Los problemas de comunicación en la empresa familiar. 3C Empresa, 3(3), 181-191.
Trelles, I (2002). Bases teórico-metodológicas para una propuesta de Modelo de Gestión de Comunicación en Organizaciones. (Tesis doctoral). Facultad de Comunicación, La Habana, Cuba.
Valadez, G. V. (2012). Impacto de la comunicación organizacional, en la competitividad y la vinculación de las empresas mexicanas con la universidad. Recherches en Sciences de Gestion, (3), 89-119, https://doi.org/10.3917/resg.090.0087
Varona, F. (1999). La enseñanza de la comunicación empresarial en los Estados unidos. La comunicación interna en España. Guía oficial. Pp. 32-35 (Consultado en 25 de enero de 2015).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Aglaé Villalobos Escobedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.