Análisis de las caracterí­sticas femeninas de emprendimiento en las actividades de la economí­a internacional

Authors

  • Marí­a Guadalupe Arredondo Hidalgo Universidad de Guanajuato
  • Ma. Guadalupe Rivera Universidad Politécnica de Guanajuato
  • Abril Alejandra Ramí­rez Universidad Politécnica de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v2i3.73

Keywords:

Participation, Women, Business, Mexican Economy, World Economy

Abstract

Research that addresses an analysis of women’s participa-tion, from the point of view of the characteristics they pos-sess to start a business, exa-mining document numbers of different agencies that study the role of women in the world economy, through an empiri-cal, documentary and descrip-tive methodology about the role of women in the world economy and the Mexican economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento/Banco Mundial (2011). Informe sobre el desarrollo mundial. Igualdad de Género y desarrollo.

Castiblanco, S. (2013). La construcción de la categoría de emprendimiento femenino. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 21(2), 53-66, https://doi.org/10.18359/rfce.656

Fondo Monetario Internacional (octubre, 2016). La mujer en el trabajo: gran logro en América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://blog-dialogoafondo.org/?p=6784

Guzmán, J. y Rodríguez, M. (2008). Comportamiento de las mujeres empresarias: una visión global. Revista de Economía Mundial, núm. 18, 2008, pp. 381-392.

Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership, and organization: Do american theories apply abroad?,

https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90013-3

Hofstede, G (1994), The business of international business is culture. International business Review Vol. 3, No. 1, pp. 1-14, https://doi.org/10.1016/0969-5931(94)90011-6

Inegi (2016). Estadísticas a propósito del día Internacional de la Mujer. Datos Económicos Nacionales. Recuperado de: http:// www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2016/ mujer2016_0.pdf

Inegi (2015). Encuesta intercensal. Panorama sociodemográfico de México.

Instituto Nacional de las Mujeres. (2009). Empresas de mujeres=Empresas exitosas. Recuperado de: http://cedoc. inmujeres.gob.mx/documentos_download/100988.pdf International Monetary Fund (enero, 2016). She is the answer. Recuperado de :http://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2016/03/kinoshita.htm

Moriano, J. (2005). El perfil psicosocial del emprendedor. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales Vol. 71; pp. 243-245 Organización de las Naciones Unidas. (septiembre, 2016). Hechos y cifras: Empoderamiento económico. Los beneficios del empoderamiento económico. Recuperado de: http://www.unwomen.org/es/what-we-do/economic-empowerment/ facts-and-figures

Ormeño, B. (2014). Emprendimiento femenino: Propuesta de un Perfil en base al propio discurso de mujeres, desde una Perspectiva Cualitativa. Revista GPT Gestión de las Personas y Tecnología, 19.

Riquelme, A., Rivera, S., Ortega, P., y Hernandez, J. Construcción y Validación de un Instrumento para Evaluar la Actitud Hacia una Mujer con Éxito. Acta de Investigación Psicológica, Volume 3, Issue 1, pps. 1041-1062.

World Bank (2012). The effect of women’s economic power in Latin America and the Caribbean recuperado de: http://www.bancomundial.org/content/dam/Worldbank/document/PLBSummer12latest.pdf

Published

2017-12-15

How to Cite

Arredondo Hidalgo, M. G., Rivera, M. G., & Ramí­rez, A. A. (2017). Análisis de las caracterí­sticas femeninas de emprendimiento en las actividades de la economí­a internacional. UPGTO Management Review, 2(3), 20–27. https://doi.org/10.18583/umr.v2i3.73