Diagnosis of organization and strategic planting in a micro food company in the state of Guanajuato.
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.48Keywords:
Family microenterprise, Strategic planning, Organizational strengtheningAbstract
Family businesses are the main engine of the economy in Mexico; however, to thrive must face great challenges and overcome mortali-ty (KPMG, 2013). These companies are born with the purpose of ge-nerating further employment and an heritage, however need to be strengthened in order to survive since most decisions are made im-promptu and unplanned manner.
The main objective of this paper is to do an organizational diagno-sis of a micro agrofood business that supports to detect what are its main areas of opportunity and strengthen its effectiveness throu-gh the development of a strategic plan.
The scope of research is descriptive and the instruments used for the study was two semi-structu-red interviews and filling a strate-gic planning template that serve to align the goals and strategies of the organization.
As a result, a whole new planning, containing mission, vision, objec-tives, strategies and a full SWOT analysis is proposed; and among the general recommendations are made standardization through and Standard Operating Process, called NOM-251-SSA1-2009.
Downloads
References
Araujo, P., Sánchez, J.M. & Vélez, M.L. (2016). Balance Score-card para emprendedores: desde el Modelo CANVAS al Cuadro de Mando Integral. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXIV () 3747. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90943602004
Arredondo, M.G., (2016). Cuestionario de Responsabilidad So-cial. Universidad de Guanajuato. Publicación interna.
Arredondo, M.G. & Caldera, D.d.C. (2016), “La inserción en mercados internacionales a partir de la sucesión de la administra-ción de una PYME mexicana”, en Przedsiębiorczość i Zarządza-nie No. 2, Vol. 6, Tomo VII, Wydawnictwo, Społeczna Akademia Nauk, p. 131-143.
Bédard, R., (2003). “Los fundamentos del pensamiento y las prác-ticas administrativas”, en Ad-minister, No. 3, junio-diciembre, Medellín: Universidad EAFIT, p. 68-88.
Caldera, D.d.C., (2016). Plantilla de Planeación Estratégica. Uni-versidad de Guanajuato. Publicación interna.
Gallardo, H. J., (2012) Administración estratégica. De la visión a la ejecución, 1ra edición, Alfaomega: México, pp-46-50, 62-63, 69-70.
González, C., (2016). Entrevista con la propietaria de la organi-zación en que se realizó el estudio. (C. González. Entrevistador). Universidad de Guanajuato, Guanajuato, p.1.
Kaplan, R., y Norton D., (2007), “Usar el Balanced Scorecard como un sistema de gestión estratégica”, Harvard Business Re-view, p. 1-11. (e).
KPMG., (2013). Empresas Familiares en México: El desafío de crecer, madurar y permanecer, (2013). Recuperado el 22 de mayo de 2016 en: http://www.kpmg.com/MX/es/PublishingImages/Emails_externos/2013/CONFERENCIA_DE_PRENSA/EMPRESAS_FAMILIARES/Empresas%20familiare_130913.pdf
Mintzberg, H., Quinn, J., & Voyer, J. (1993). El Proceso Estratégi-co: Conceptos, Contextos y Casos.
México: Prentice Hall. Negrete, S., (2015). Guanajuato lanza su marca “Gto”. El Economista. Recuperado el 9 de abril de 2016 en: http://eleconomista.com.mx/estados/2015/01/13/guanajuatolanza-su-marca-gto
Nelson, J., (2015). La “muerte de las pymes”: ¿cuánto tiempo duran los pequeños negocios y por qué? Recuperado el 23 de mayo de 2016 de: http://www.elfinancierocr.com/pymes/mor-talidad-muerte-pymes-empresasdesaparicion-emprendimien-to_0_699530049.html
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2014). Generación de modelos de negocio. España: Deusto
Rizo, M. (2016). Planeación estratégica en la empresa familiar. Forbes. Consultado el 10 de septiembre de 2016 en: http://www. forbes.com.mx/planeacion-estrategicaen-la-empresa-familiar/#gs. Lu8YAIQ
Saldaña, I., (2013). Mercado de la nostalgia en EU, potencial para México. Consultado el 10 de abril de 2016 en: http://www.elfinanciero.com.mx/archivo/mercado-de-lanostalgia-en-eu-poten-cial-para-mexico.html
Terrones, A., (2011). Las Micro, pequeñas y medianas empresas en el estado de Hidalgo. Consultado el 22 de abril de 2016 en: http://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/4830/las_mi-cro__pequenas_y_ medianas.pdf
Thompson, A. & Stricklan, J., (2004). Administración Estratégica. Textos y casos, 13a edición, McGrawHill; México, pp. 2-27.
Vicuña, J. M. S., (2015). El plan estratégico en la práctica. Esic Editorial. Pp 117-137. Recuperado el 19 de abril de 2016 en https://books.google.com.mx/books?id=bIh5CgAAQBAJ&p-g=PA158&dq=misi%C3%B3n+y+visi%C3%B3n&hl=es&-sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj-xLS7a3MAhUCmoMKHc-f4AgQ6AEIHTAB#v=onepage&q=misi%C3%B3n%20y%20 visi%C3%B3n&f=false
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ariadna Janine Aguilar Gámez, Celestina González González, Diana del Consuelo Caldera González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.