Diagnosis of organization and strategic planting in a micro food company in the state of Guanajuato.

Authors

  • Ariadna Janine Aguilar Gámez Maestrí­a en Administración de la Universidad de Guanajuato (PNPC/CONACYT)
  • Celestina González González Maestrí­a en Administración de la Universidad de Guanajuato (PNPC/CONACYT)
  • Diana del Consuelo Caldera González Maestrí­a en Administración de la Universidad de Guanajuato (PNPC/CONACYT)

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.48

Keywords:

Family microenterprise, Strategic planning, Organizational strengthening

Abstract

Family businesses are the main engine of the economy in Mexico; however, to thrive must face great challenges and overcome mortali-ty (KPMG, 2013). These companies are born with the purpose of ge-nerating further employment and an heritage, however need to be strengthened in order to survive since most decisions are made im-promptu and unplanned manner.

The main objective of this paper is to do an organizational diagno-sis of a micro agrofood business that supports to detect what are its main areas of opportunity and strengthen its effectiveness throu-gh the development of a strategic plan.

The scope of research is descriptive and the instruments used for the study was two semi-structu-red interviews and filling a strate-gic planning template that serve to align the goals and strategies of the organization.

As a result, a whole new planning, containing mission, vision, objec-tives, strategies and a full SWOT analysis is proposed; and among the general recommendations are made standardization through and Standard Operating Process, called NOM-251-SSA1-2009.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, P., Sánchez, J.M. & Vélez, M.L. (2016). Balance Score-card para emprendedores: desde el Modelo CANVAS al Cuadro de Mando Integral. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXIV () 3747. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90943602004

Arredondo, M.G., (2016). Cuestionario de Responsabilidad So-cial. Universidad de Guanajuato. Publicación interna.

Arredondo, M.G. & Caldera, D.d.C. (2016), “La inserción en mercados internacionales a partir de la sucesión de la administra-ción de una PYME mexicana”, en Przedsiębiorczość i Zarządza-nie No. 2, Vol. 6, Tomo VII, Wydawnictwo, Społeczna Akademia Nauk, p. 131-143.

Bédard, R., (2003). “Los fundamentos del pensamiento y las prác-ticas administrativas”, en Ad-minister, No. 3, junio-diciembre, Medellín: Universidad EAFIT, p. 68-88.

Caldera, D.d.C., (2016). Plantilla de Planeación Estratégica. Uni-versidad de Guanajuato. Publicación interna.

Gallardo, H. J., (2012) Administración estratégica. De la visión a la ejecución, 1ra edición, Alfaomega: México, pp-46-50, 62-63, 69-70.

González, C., (2016). Entrevista con la propietaria de la organi-zación en que se realizó el estudio. (C. González. Entrevistador). Universidad de Guanajuato, Guanajuato, p.1.

Kaplan, R., y Norton D., (2007), “Usar el Balanced Scorecard como un sistema de gestión estratégica”, Harvard Business Re-view, p. 1-11. (e).

KPMG., (2013). Empresas Familiares en México: El desafío de crecer, madurar y permanecer, (2013). Recuperado el 22 de mayo de 2016 en: http://www.kpmg.com/MX/es/PublishingImages/Emails_externos/2013/CONFERENCIA_DE_PRENSA/EMPRESAS_FAMILIARES/Empresas%20familiare_130913.pdf

Mintzberg, H., Quinn, J., & Voyer, J. (1993). El Proceso Estratégi-co: Conceptos, Contextos y Casos.

México: Prentice Hall. Negrete, S., (2015). Guanajuato lanza su marca “Gto”. El Economista. Recuperado el 9 de abril de 2016 en: http://eleconomista.com.mx/estados/2015/01/13/guanajuatolanza-su-marca-gto

Nelson, J., (2015). La “muerte de las pymes”: ¿cuánto tiempo duran los pequeños negocios y por qué? Recuperado el 23 de mayo de 2016 de: http://www.elfinancierocr.com/pymes/mor-talidad-muerte-pymes-empresasdesaparicion-emprendimien-to_0_699530049.html

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2014). Generación de modelos de negocio. España: Deusto

Rizo, M. (2016). Planeación estratégica en la empresa familiar. Forbes. Consultado el 10 de septiembre de 2016 en: http://www. forbes.com.mx/planeacion-estrategicaen-la-empresa-familiar/#gs. Lu8YAIQ

Saldaña, I., (2013). Mercado de la nostalgia en EU, potencial para México. Consultado el 10 de abril de 2016 en: http://www.elfinanciero.com.mx/archivo/mercado-de-lanostalgia-en-eu-poten-cial-para-mexico.html

Terrones, A., (2011). Las Micro, pequeñas y medianas empresas en el estado de Hidalgo. Consultado el 22 de abril de 2016 en: http://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/4830/las_mi-cro__pequenas_y_ medianas.pdf

Thompson, A. & Stricklan, J., (2004). Administración Estratégica. Textos y casos, 13a edición, McGrawHill; México, pp. 2-27.

Vicuña, J. M. S., (2015). El plan estratégico en la práctica. Esic Editorial. Pp 117-137. Recuperado el 19 de abril de 2016 en https://books.google.com.mx/books?id=bIh5CgAAQBAJ&p-g=PA158&dq=misi%C3%B3n+y+visi%C3%B3n&hl=es&-sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj-xLS7a3MAhUCmoMKHc-f4AgQ6AEIHTAB#v=onepage&q=misi%C3%B3n%20y%20 visi%C3%B3n&f=false

Published

2017-04-28

How to Cite

Aguilar Gámez, A. J., González González, C., & Caldera González, D. del C. (2017). Diagnosis of organization and strategic planting in a micro food company in the state of Guanajuato. UPGTO Management Review, 2(1), 117–134. https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.48

Issue

Section

ARTÍCULOS

Most read articles by the same author(s)