The strategic innovation matrix (MEI) in the analysis of the external situation for two agricultural social enterprises: the cases of Sonora and Nuevo Leon, Mexico.

Authors

  • Marisol Arvizu Armenta Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo AC.
  • Carlos Gabriel Borbón Morales Desarrollo Regional CIAD,AC.

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.46

Keywords:

Social enterprise, Strategy, Strategic, Strategic Innovation Matrix

Abstract

The social company is an alterna-tive that could operationalize a development policy based on the promotion of human welfare; ac-cording to some authors (Burlás-tegui, 2013) and (Yunnus, 2008), it works as an inclusive organiza-tional structure, promoting eco-nomic income and employment. Although workers are co-owners, these companies outlined their corporate strategy and innovation as key to competitive performan-ce, as do traditional businesses. The aim of this paper is to analyze the behavior of relevant external variables that affect the operation of these businesses; through the implementation of the technique proposed by (Aguilar, 1967) of the PEST (Political-legal, Economic, Socio-cultural and Technological) matrix. For this, two examples of social companies producing toma-to export to US markets, which have differentiated greenhouse technology and different organi-zational arrangements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisol Arvizu Armenta, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo AC.

[1] Estudiante del Doctorado en Ciencias, Centro de Investigación en  Alimentación y Desarrollo AC.

 E-mail: marisol.arvizu@estudiantes.ciad.mx

Carlos Gabriel Borbón Morales, Desarrollo Regional CIAD,AC.

Investigador titular de Desarrollo Regional CIAD AC. Email: cborbon@ciad.mx

References

Aguilar, F. (1967). Scanning the Business Environment. Nueva York: MacMillan.

Ansoff, I. (1957). Strategies for Diversification. Harvard Business Review, 113-124.

Avendaño, B., & Schwentesius, R. (2005). Factores de competitividad en la producción y exportación de hortalizas: el caso del Valle de Mexicali, B. C., México. Problemas del desarrollo, 165-192.

Burlástegui, M. (2013). Introducción al concepto de empresa social y su importancia en la construcción de la ciudadanía. Argentina: Universidad Mar de la Plata.

Carneido, M. (2010). Dirrección estratégica innovadora. La Coruña, España: M. Martínez Editores.

Díaz Garrido, E., & Martín Peña, M. L. (2007). Un análisis de las configuraciones genéricas de la estrategia de producción en empresas industriales. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, https://doi.org/10.1016/S1138-5758(07)70094-4

Félix, C. (2013). TALLER DE PLANEAMIENTO ESTRATÉGICO. Lima: Universidad Catolica.

Fisac, R., Moreno, A., Palacios, M., Pérez, D., & Uribe, D. (2011). V Congreso Universitario y Cooperación al Desarrollo. La empresa social como modelo organizativo para la implicación de la universidad e iniciativas de cooperacion al desarrollo, (p. 109). Cádiz.

France-Massin, D. (2012). Una Organización de Empleadores Eficaz. Italia: Organización Internacional del Trabajo.

Maya Ambia, C. J., & López Barraza, L. M. (2009). El nodo de distribución en la cadena hortícola de valor México-Estados Unidos: el caso de las. Región y Sociedad, 79-112.

Morin, J. (1992). Des Technologies, des marchés et des hommes: pratiques et perspectives du management des ressources technologiques. Paris: Les Éditions d’organisation.

Pere, C., & Jaume, V. (2003). Tecnología e innovación en la empresa. Barcelona: Edicions de la Universitat Politecnica de Catalunya, SL.

Porter, M. (1985). Ventaja Competitiva Creación y sostenimiento de un desempeño superior. EEUU: Copyright 2007 Online Executive Education.

SAGARPA. (2012). Tecnologías de Mitigación. México: SAGARPA.

Serrano-Bedia, A. (2008). Bloque de transferencia del conocimeinto y la innovación. España: Universidad de Cantabria.

UNED. (2010). Resumen del manual de Oslo sobre la innovación. España: OTRI UNED.

Yunnus, M. (2008). Un mundo sin pobreza. Barcelona: Paidós.

Published

2017-04-28

How to Cite

Arvizu Armenta, M., & Borbón Morales, C. G. (2017). The strategic innovation matrix (MEI) in the analysis of the external situation for two agricultural social enterprises: the cases of Sonora and Nuevo Leon, Mexico. UPGTO Management Review, 2(1), 86–98. https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.46

Issue

Section

ARTÍCULOS