RELATIONSHIP BETWEEN FINANCIAL CULTURE AND THE DEMOGRAPHIC PROFILE ENTREPRENEUR FROM VILLA DE ZAACHILA.
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v7i3.212Keywords:
Cultura financiera, Nivel educativo, Percepción del riesgo, Perfil demográficoAbstract
The article is derived from a research conducted in the year 2021 in the municipality of Villa de Zaachila Oaxaca. The research is
quantitative with a descriptive correlational and transversal scope of a non-experimental design. The objective is to identify the
relationship between the demographic profile of entrepreneurs with the financial culture. The results show that there is a greater
relationship between financial literacy, educational level and become parents.
Downloads
References
Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos de Marketing. In Entelequia: revista interdisciplinar (Vol. 4, Issue 3).
Cristiá Camaño , C., Arias Galicia, F., & González Hernández, R. (s/f). Las diversas actitudes hacia el dinero en relación
al estrés y la Satisfacción con el salario, en una muestra de profesores . Universidad Veracruzana.
Denegri Coria, M., Sepúlveda Aravena, J., Gónzalez Cifuentes , T., Ulloa Martínez, J., & Vásquez Inostroza, D. (2014).
Actitudes hacia el consumo, compra y materialismo en estudiantes universitarios de pedagogia en Chile. Fronteras,
-62.
Kotler, P., & Keller, K. (2016). Dirección de marketing. México: Pearson Educación.
Stanton, W., Etzel, M., & Walker, B. (2013). Fundamento de Marketing. In Decimocuarta Edicion.
Santiago Ibáñez, D. P., Pérez Barroso, G., Cruz Estudillo, E., & Torres Gómez, M. (2022). Caracterización de la cultura
financiera en micro y pequeñas empresas del municipio de la Villa de Zaachila del Estado de Oaxaca, México. En O. C.
Aguilar Rascón , N. B. Peña Ahumada, & R. Posada Velázquez, Cultura financiera en las micro y pequeñas empresas
de Latinoamérica, Tomo II (págs. 11-17). Ciudad de México: McGraw Hill.
Peña, P., Iván, R., & Saidé, S. (2012). Los micronegocios en México: Razones para emprenderlos, expectativas, tamaño
y financiamiento. 1(2011), 75–94.
Quevedo Monjarás, L., Briano Turent, G., & Castañon Nieto, E. (s/f). XXI Congreso Internacional de Contaduría, Administación e Informática. Un Análisis de la Percepción de la cultura financiera en alumnos y egresados de la facultad
de contaduría y Administración de la UASLP, (pág. 20).
Raccanello, K., & Herrera, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Construcción Ciudadana de Lo Público, XLIV(2),
–141.
Rodríguez Gonzáles, L. A., & Arias Ballesteros, A. (2018). Cultura financiera, análisis del comportamiento y toma decisión. Ciencia Lasalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/finanzas_comercio/198
Santiago Montuy, E. D. (2018). Perfil del empresario de las micro , pequeñas y medianas empresas ( MIPyME ) en el
municipio de Balancán , Tabasco , México Resumen Introducción Desarrollo. 7–18.
Uc, L., Duarte, L., & Ana, B. (2017). El financiamiento de las microempresas en México. In La microempresa en México:
un diagnóstico de su situación actual (p. 123,126)
D.O.F. (2009, May 2). Acuerdo por el que se establece la estratificación de las micro, pequeñas y medianas empresas. Diario Oficial de La Federación. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5096849&fecha=30/06/2009&print=true
García, N., Grifoni, A., López, J., & Mejía, D. (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe. Situación
actual y perspectivas. In Banco de Desarrollo de América Latina (Vol. 12). http://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD_CAF_Financial_Education_Latin_AmericaES.pdf
INCyTU. (2018). Educación financiera en México. Oficina de Información Científica y Tecnológica para el Congreso de
la Unión, 52(55), 1. www.foroconsultivo.org.mx
INEGI. (n.d.-a). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. DENUE. Retrieved May 3, 2022, from https://
www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
INEGI. (n.d.-b). Encuesta Nacional sobre Productividad y Competitividad de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (ENAPROCE) 2018. Retrieved May 11, 2022, from https://www.inegi.org.mx/programas/enaproce/2018/
INEGI. (2021). Resultados del estudio sobre la demografía de los negocios 2021. https://www.inegi.org.mx/programas/edn/2021/
INEGI, & CNBV. (2018). Resultados de la Encuesta Nacional de Inclusión FInanciera 2018. Inegi, 1, 47. https://www.
inegi.org.mx/programas/enif/2018/#Documentacion
Posada Velazquez, R., Aguilar Rascón, O. C., & Beatríz, P. A. N. (2016). Análisis sistémico de la micro y pequeña
empresa en México. https://www.relayn.org/biblioteca/LibrosImpreso.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 umr
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.