CHANGES IN THE LEARNING STYLES OF KOLB IN FINANCIAL ENGINEERING STUDENTS OF UPEMOR IN RELATION TO THE COMPETENCES ACQUIRED DURING THE CYCLES OF ACADEMIC TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v7i3.209Keywords:
Estilos de aprendizaje de Kolb, estudiantes, ciclo de formación, competencias.Abstract
The learning styles of Kolb (EAK) of students of the Financial Engineering career (IFI), of the Polytechnic University of the
State of Morelos (UPEMOR), were analyzed with the purpose of analyzing the changes in relation to the acquired competences.
during the three cycles of academic training, through a longitudinal exploratory study, in which a qualitative methodology
was used.
Downloads
References
Alonso, C., Gallegos, D. & Honey, P. (2007). Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Mensajero, Bilbao.
Arner, D., Barberis, J., & Buckley, R. (2015). The evolution of Fintech: A new post-crisis paradigm. Geo. J. Int’l L., 47, DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2676553
Recuperado el 2 de mayo de 2022 de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2676553
Bauman, Z. (2005). Los retos de la educación en la Modernidad Líquida. Gedisa, Barcelona.
Bermúdez, L., & Vizcaíno (2019). Relación entre los Estilos de Aprendizaje Basados en el Modelos de Kolb de la
mediación didáctica en función del desempeño académico estudiantil. [Tesis de maestría, Universidad de la Costa].
Congreso de la Ciudad de México. (s.f.). Sismo 19 de septiembre 2017: Aspectos Estadísticos, Financieros y Sociales
relativos a la reconstrucción, recuperación y transformación del a CMDX. Instituto de Investigaciones Legislativas.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fcongresocdmx.gob.
mx%2Fmedia%2Fbanners%2Fd120319-2.pdf&clen=2091001&chunk=true
Chirinos, N. (2009). Características generacionales y los valores. Su impacto en lo laboral. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 2(4),133-153. Recuperado el 23 de abril de 2022 de: https://www.redalyc.org/articulo.
oa?id=219016846007
Díaz, S. C., López, L. M. y Roncallo, L. L. (2017). Entendiendo las generaciones: una revisión del concepto, clasificación y características distintivas de los Baby Boomers, X y Millennials. Clío América, 11(22), 188-204. Recuperado el DOI: https://doi.org/10.21676/23897848.2440
de mayo de 2022 de: https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/2440
Espino, M. (23 de agosto de 2019). “Así comenzó la “guerra” contra el narcotráfico de Calderón”. El Universal. https://
www.eluniversal.com.mx/nacion/seguridad/asi-comenzo-la-guerra-contra-el-narcotrafico-de-felipe-calderon
Fernández, A. M., Ramírez, R. (coord.) (2021). 2018 ¿La elección que cambió el sistema político mexicano? (1.ª
ed.). Universidad Autónoma Metropolitana. https://casadelibrosabiertos.uam.mx/gpd-2018-la-eleccion-que-cambio-el-sistema-politico-mexicano.html
Hernández, E. (2020). La toma de notas en clase y su ayuda en el aprendizaje de las Matemáticas (Tesis de maestría). Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Kolb, D., Rubin, I. & McIntyre, J. (1982). Psicología de las organizaciones: Experiencias. Prentice Hall International,
Madrid.
Martín, A., & Rodríguez M.J. (2003). Estilos de aprendizaje y educación superior. Análisis discriminante en función
del tipo de estudios. Enseñanza & Amp; Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 21. Recuperado el 23 de
abril de 2022 de: https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/4024.
Pozo, J. & Pérez, M. (coords.). (2009). Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Morata, Madrid.
Quintana, E. (1 de julio de 2021). Los cambios en el tablero político nacional. El Financiero. https://www.elfinanciero.
com.mx/bloomberg-businessweek/2021/07/01/los-cambios-en-el-tablero-politico-nacional/
Rodríguez, R. (2018). Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: implicaciones para la educación en ciencias. Sophia,14(1), 51-64. Recuperado el 23 de abril de 2022 de: https://www.redalyc.org/journal/4137/413755833005/html/ DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.698
Santaolalla, E. (2009). Matemáticas y estilos de Aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje. 4 (2), 56-69. Recuperado DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v2i4.889
el 23 de abril de 2022 de: http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/889/1577
Schroer, W. (2008). Defining, Managing, and Marketing to Generations X, Y, and Z. The Portal, 40. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://s3.amazonaws.com/rdcms-iam/files/production/public/newimages/portalpdfs/2008_03_04.pdf.
Universidad Politécnica del Estado de Morelos. (s.f.) UPEMOR. Jiutepec: México. https://www.upemor.edu.mx/oferta_educativa/oferta_educativa_financiera.php
Vilanova N., Ortega, I. (2017). Generación Z. En Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos
a los millennials. Plataforma Editorial.
Vygotsky, L. (2001). Obras Escogidas II. (Incluye Pensamiento y lenguaje). Conferencias sobre psicología). (2ª. Ed).
Visor, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alicia Herrera Campos, Eréndira Hernández Lemus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.