Model of the Blue Ocean strategy as an innovation proposal for the commercial area of a Guanajuato MiPyME supplier to the construction industry

Authors

  • Dra. Marí­a Guadalupe Arredondo Hidalgo. UG

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v1i2.19

Keywords:

The Blue Ocean Strategy, Business, Innovation, Business management

Abstract

This research was conducted in a microenterprise as there are many in Mexico, where economic survival in an environment of crisis is a common denominator. The general outline of this paper is to analyze the context of the company, to propose a model from the Blue Ocean Strategy of Kim W.C. and Mauborgne R. (2005), a model of business innovation. As applied methodology, research is based on primary information of the company, based on the context of the organization of the MSMEs; and documentary through various literature sources. According to the depth, is a descriptive study, based on information from the company, data is interpreted and the proposal will apply to the organization. The investigation is determined from the qualitative paradigm and as a case study. Finally, the specific intervention proposal for the commercial area, to realize a planned order to improve areas of opportunity detected change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dra. Marí­a Guadalupe Arredondo Hidalgo., UG

Profesora Investigadora de Tiempo Completo de la
División de Ciencias Económico Administrativas del
Departamento de Gestión y Dirección de Empresas
Campus Guanajuato de la Universidad de Guanajuato.
Fraccionamiento 1, Col. El Establo S/N; C.P. 36250
Guanajuato, Gto. México.

References

Audirac, C. (2007). Desarrollo Organizacional y Consultoría. México, D.F.: Editorial Trillas.

Becker, H. (2006). La Estrategia del Océano Azul y el Cuadro de Mando Integral. (Spanish). Folletos Gerenciales, 10(8), 1.

Blake, R. y Mouton, J.R. (1964). The Managerial Grid, Texas, USA: Gulf Publishing Company.

Cervilla, M. A., & Puente, R. (2010). Cómo Reconstruir Las Fronteras del Mercado para crear: Océanos Azules. (Spanish). Debates IESA, 15(2), 12-17.

El diagnóstico organizacional, elementos, técnicas. Definición de diagnóstico. Recuperada el 2 de abril de 2015 de: http://www.infosol.com.mx/espacio/cont/investigacion/diagnostico.html

Fong, C. y Robles, C. (2007). La PYME en México: Situación actual y Retos Estratégicos. Zapopan, Jalisco, México: Universidad de Guadalajara.

French, W. y Bell Jr. C. (1995). Desarrollo Organizacional aportaciones de las ciencias de la conducta para el mejoramiento de la organización, (5ª. Ed.). México, D.F.: Editorial Prentice Hall.

Gibson, J.L., Ivancevich, J., Donelly, J. y Konopaske, R. (2003). Organizaciones: comportamiento, estructuras, procesos, (12ª. Ed.). Madrid, España: Editorial Mc Graw Hill.

Grupo Crea, S. A. de C.V. (2006). Manual de Organización, León, Gto.

Hernández Sampieri R., Fernández C. y Baptista P. (2013). Metodología de la Investigación. México, D.F.: Editorial Mc Graw Hill.

Kim W.C. y Mauborgne R. (2005). La estrategia del Océano Azul, Bogotá, Colombia: Editorial Norma.

Ley de Desarrollo de la Competitividad de Micro, Pequeña y Mediana Empresa (MIPYMES, 2006), Clasificación de las empresas. Recuperada el 1º de abril de 2011 de:http://www.siem.gob.mx/portalsiem/ley_pyme/articulos.asp?qcap=a

Llanos, B. (2006). La estrategia del océano azul. (Spanish). Entrepreneur Mexico, 14(5), 102-104.

López Palacios, M. G., Muñoz Rodríguez, M., Leos Rodríguez, J. A., & Cervantes Escoto, F. (2010). Innovación en valor en la industria cárnica bovina mexicana: estrategias que adoptan los líderes de mercado. (Spanish). Revista Mexicana De Ciencias Pecuarias, 1(4), 417-432.

Mondy R.W. y Noe R. (2005). Administración de Recursos Humanos, (9ª. Ed.), México D.F.: Editorial Pearson Prentice Hall.

Neuschel, R. (2010). Servir, prioridad del liderazgo efectivo, México, D.F.: Editorial Panorama.

Nosnik, A. y Martínez de Velasco, A. (2010). Comunicación organizacional práctica, México, D.F.: Editorial Trillas.

Nosnik, A. (2001). El Análisis de Sistemas de Comunicación en las organizaciones: 10 años después, capítulo publicado en: Fernández Collado, Carlos, Comunicación en las Organizaciones, (2ª. Ed.), México, D.F.: Editorial Trillas.

Peters, T. (2011). The Little Big Things 163 Ways to Pursue Excellence. New York, USA: Harper Collins Publishers.

Puchol et al. (2006). El libro de las Habilidades Directivas, (2ª. Ed.), Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos.

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values, New York, USA: Free Pr.

Thompson A. A. y Strickland A. (2004). Administración Estratégica, (13ª. Ed.). México, D.F.: Editorial Mc Graw Hill.

Unión Europea, Síntesis de la legislación para la definición de pequeñas y medianas empresas. Recuperada el 1º. de abril de 2015 de:http://europa.eu/legislation_summaries/other/n26001_es.htm

Velásquez, C. (2008). The Blue Ocean Strategy. Leadership: Magazine For Managers, 5(14), 19-29.

Villarreal O. y Landeta J. (2007). El estudio de casos como metodología de investigación científica en economía de la empresa y dirección estratégica. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2517663

Published

2016-08-31

How to Cite

Arredondo Hidalgo., D. M. G. (2016). Model of the Blue Ocean strategy as an innovation proposal for the commercial area of a Guanajuato MiPyME supplier to the construction industry. UPGTO Management Review, 1(2), 50–64. https://doi.org/10.18583/umr.v1i2.19

Issue

Section

ARTÍCULOS