The impact on the decision-making of women and men who study Engineering at the Polytechnic University of Guanajuato.

Authors

  • Rebeca del Carmen Valadez Hegler Universidad Politécnica de Guanajuato
  • Claudia Tinajero Ramí­rez Universidad Politécnica de Guanajuato
  • Bernardo Rivera Vega Universidad Politécnica de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v2i2.62

Keywords:

Inclusion, participation, decision-making, relevance, study programs

Abstract

This research refers to a study carried out at the Polytechnic University of Guanajua-to (UPG) in 2016, where it is possible to answer questions specifically focused on the impact of decision-making by men and women. to participate in the engineering programs that the institution offers, and what motivates women to follow these types of programs previously limited metaphorically to men. Obtaining results is achieved through a validated measurement instrument applied to a representative sample of students currently studying one of the six engineering courses at the UPG, if women freely decide to participate in these programs and in general decide about their life and to know the tendency in the male opinion about the impression they have regarding the subject.

The results presented establish a positive trend in both men and women. They participate in engineering, and they accept that women are part of these programs and decide freely.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rebeca del Carmen Valadez Hegler, Universidad Politécnica de Guanajuato

Licenciada en Derecho por la UTEC. Maestra de la Enseñanza del Idioma Inglés por la UG. Maestra en Comercio Exterior por la Universidad de Celaya. Especialidad en Marco Jurí­dico del Comercio Exterior por la Universidad Intercontinental y PROMÉXICO.

References

COEPES. (2015). Programa Estatal del Sistema de Educación Superior de Guanajuato 2035. Guanajuato, Guanajuato, México: COEPES.

Delgadillo, L. (1996). La mujer en la universidad: caso centroa-mericano. Guayacán, Costa Rica: Ediciones Guayacán.

Fuentes, M. L. (08 de Octubre de 2013). Exclusión: Signo de la educación superior. México Social en Excelsior, pág. 1.

García, P. (2002). Las carreras en ingeniería en el marco de la globalización: una perspectiva de género. Revista Latinoameri-cana de Estudios Educativos, 32(3), 91-105.

Guanajuato, P. L. (02 de Agosto de 2005). Periódico Oficial del Gobierno del Estado de Guanajuato. Periódico Oficial del Gobierno del Estado de Guanajuato, pág. 44.

Lamas, M. (1 de Marzo de 1996). La perspectiva de género. La Tarea. Revista de Educación y Cultura de la Sección 47 del SNTE, 76.

López, A. (2001). La condición social de la mujer. La población de México en el nuevo siglo, 163.

Ordorika, I. (1 de Junio de 2015). Equidad de género en la edu-cación de superior. (I. O. Sacristán, Ed.) Revista de la Educación Superior, Dos(174), 7-17, https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.06.001

Razo, M. L. (Enero de 2008). La inserción de las mujeres en las carreras de ingeniería y tecnología. Perfiles Educativos, 130(121), 38.

SEP. (2015). Proyecto de Fortalecimiento de la Política de la Igualdad de Género en el Sector Educativo 2015. México, Méxi-co, México: SEP.

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Su-perior. Mujeres y educación superior: cuestiones y perspectivas (pág. 137). París: UNESCO.

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial Sobre la Educación Superior. La Educación Superior en el Siglo XXI (pág. 137). París: UNESCO.

UPGTO. (2015). Programa Institucional de Desarrollo PIDE 2025. Cortazar, Guanajuato, México: Publicaciones UPG.

Published

2017-08-31

How to Cite

Valadez Hegler, R. del C., Tinajero Ramí­rez, C., & Rivera Vega, B. (2017). The impact on the decision-making of women and men who study Engineering at the Polytechnic University of Guanajuato. UPGTO Management Review, 2(2), 74–83. https://doi.org/10.18583/umr.v2i2.62

Issue

Section

ARTÍCULOS