Motivation in business administration students at the Autonomous University of Aguascalientes.
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.47Keywords:
Motivation, Learning goals, Performance target, Academic motivationAbstract
The aim of this study is to measu-re the different dimensions and factors that influence motivation in adult learners, so the MAPE3 questionnaire: Assessment of Motivation in Adults, was applied to 215 undergraduate students in business administration at the Autonomous University of Aguascalientes, evaluating the 7 dimensions established in that instrument by Alonso and Huertas (2000): Fear to Failure, Desire and Recognition Success, Motivation to learn, External Motivation, Rea-diness Effort, disinterest in work and rejection of it and facilitative anxiety. Which resulted after the descriptive statistical analysis, and factor analysis, two factors that we call External Motivation and Task Motivation, which ac-count for 59% of the variance of business administration students. Same orientations correspond to the performance target or extrin-sic motivation, and learning goals motivation or intrinsic motivation. These results are similar but not identical to those found by Alonso and Huertas (2000).
Downloads
References
Abarca, S. (1995), Psicología de la motivación. San José, Costa Rica:E-UNED.
Allejo, A.M. (2003). La motivación para aprender. En Pontecorvo (Coord.), Manual de Psicología de la Educación, (pp. 251-271). España: Popular.
Alonso Tapia, J. (1992). Motivar en la Adolescencia: Teoría, Evaluación e intervención. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid. Alonso Tapia, J. (1992) ¿Qué es lo mejor para motivar a mis alumnos?. Madrid:Universidad Autónoma/ Instituto de Ciencias de la Educación.
Alonso Tapia, J. (2005). Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: el cuestionario MEVA. Psicothema, 17(3), 8.
Alonso Tapia, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: La perspectiva de los alumnos. In M. d. E. y. Ciencia. (Ed.), La orientación escolar en los centros educativos (pp. 209-242). Madrid, España.: Universidad Autó-noma de Madrid.
Alonso Tapia, J., & Huertas, J. A. (2000). Evaluación de la Motivación en sujetos adultos: el cuestionario MAPE-3. Universidad Autónoma de Madrid.
Álvarez, B.; González, C; & García, N. (2007). La motivación y los mé-todos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Red U. Revista de Docencia Universitaria, 2. Consultado el día 21 de septiembre de 2016 en http://www.redu.um.es/ Red_U/2
Ardisana, E. F. H. (2012). La motivación como sustento indispensable del aprendizaje en los estudiantes universitarios. Pedagogía Universi-taria, 17(4), 15.
Flores, R & Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de Investigación Educativa, 12 (1), Consultado el 20 de septiembre de 2016 en http:// redie.uabc.mx/vol12no1/contenidofloresgomez.html
González, A. (2005). Motivación Acadámica. Teoría, Aplicación y Eva-luación, Madrid: Pirámide.
Herrera, F., Ramírez M., Roa J., y Herrara I. (2004), Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Re-vista Iberoamericana de Educación, 37 (2). Consultado el 21 de septiem-bre de 2016 en http://rieoie.org/investigación/625/Herrera.pdf
Huertas, J. (1997). Motivación. Querer Aprender, Buenos Aires: Aique. Iordache, S. (2014). Motivation and performance in education.. Bulletin Stiintific. 2(38), 114119.
Lamas, H. (2008). Aprendizaje Autorregulado, Motivación y Rendi-miento Académico. Liberabit, 14 (6), 15-20.
Montero García-Celay, I., & Alonso Tapia, J. (1992). Achievement Moti-vational in High School: Constrasting Theoretical Models in Classroom. Learning and instruction, 2, 15, https://doi.org/10.1016/0959-4752(92)90004-6
Naranjo, M. (2009) Motivación: Perspectivas teóricas y algunas con-sideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33 (2), 153-170, https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510
Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). How do students self-regulate? Review of Zimmerman’s cyclical model of self-regulated learning. Ana-les De Psicologia, 30(2), 450462, https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
Polanco, A. (2005). La motivación en estudiantes universitarios. Revis-ta Eléctronica Actualidades Investigativas en Educación. 5(2), 1-13.
Rinuado, M.; De la Barrera, M & Donolo, S. (1997) Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios. Revista Electrónica de Motivación y emoción. 9(22).
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psy-chology, 25, 14, https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Steinmann, A., Bosch, B. & Aliassa, D. (2013). Motivación y Expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la Universidad: un estudio exploratorio. Revista mexicana de investigación educativa, 18 (57), 585-598.
Uyulgan, M. A., & Akkuzu, N. (2014). An overview of Student Teacher´s Academic Intrinsic Motivation. Educational Sciences: Theory & Practi-ce, 14(1), 9, https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2013
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Bogar Garcia Martínez, Graciela Coronado Guzmán, Manuel Díaz Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.