Motivation in business administration students at the Autonomous University of Aguascalientes.

Authors

  • Bogar Garcia Martí­nez Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Graciela Coronado Guzmán Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Manuel Dí­az Flores Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.47

Keywords:

Motivation, Learning goals, Performance target, Academic motivation

Abstract

The aim of this study is to measu-re the different dimensions and factors that influence motivation in adult learners, so the MAPE3 questionnaire: Assessment of Motivation in Adults, was applied to 215 undergraduate students in business administration at the Autonomous University of Aguascalientes, evaluating the 7 dimensions established in that instrument by Alonso and Huertas (2000): Fear to Failure, Desire and Recognition Success, Motivation to learn, External Motivation, Rea-diness Effort, disinterest in work and rejection of it and facilitative anxiety. Which resulted after the descriptive statistical analysis, and factor analysis, two factors that we call External Motivation and Task Motivation, which ac-count for 59% of the variance of business administration students. Same orientations correspond to the performance target or extrin-sic motivation, and learning goals motivation or intrinsic motivation. These results are similar but not identical to those found by Alonso and Huertas (2000).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bogar Garcia Martí­nez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Investigador de tiempo completo

Graciela Coronado Guzmán, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Investigador de tiempo completo

Manuel Dí­az Flores, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Investigador de tiempo completo

References

Abarca, S. (1995), Psicología de la motivación. San José, Costa Rica:E-UNED.

Allejo, A.M. (2003). La motivación para aprender. En Pontecorvo (Coord.), Manual de Psicología de la Educación, (pp. 251-271). España: Popular.

Alonso Tapia, J. (1992). Motivar en la Adolescencia: Teoría, Evaluación e intervención. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid. Alonso Tapia, J. (1992) ¿Qué es lo mejor para motivar a mis alumnos?. Madrid:Universidad Autónoma/ Instituto de Ciencias de la Educación.

Alonso Tapia, J. (2005). Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: el cuestionario MEVA. Psicothema, 17(3), 8.

Alonso Tapia, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: La perspectiva de los alumnos. In M. d. E. y. Ciencia. (Ed.), La orientación escolar en los centros educativos (pp. 209-242). Madrid, España.: Universidad Autó-noma de Madrid.

Alonso Tapia, J., & Huertas, J. A. (2000). Evaluación de la Motivación en sujetos adultos: el cuestionario MAPE-3. Universidad Autónoma de Madrid.

Álvarez, B.; González, C; & García, N. (2007). La motivación y los mé-todos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Red U. Revista de Docencia Universitaria, 2. Consultado el día 21 de septiembre de 2016 en http://www.redu.um.es/ Red_U/2

Ardisana, E. F. H. (2012). La motivación como sustento indispensable del aprendizaje en los estudiantes universitarios. Pedagogía Universi-taria, 17(4), 15.

Flores, R & Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de Investigación Educativa, 12 (1), Consultado el 20 de septiembre de 2016 en http:// redie.uabc.mx/vol12no1/contenidofloresgomez.html

González, A. (2005). Motivación Acadámica. Teoría, Aplicación y Eva-luación, Madrid: Pirámide.

Herrera, F., Ramírez M., Roa J., y Herrara I. (2004), Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Re-vista Iberoamericana de Educación, 37 (2). Consultado el 21 de septiem-bre de 2016 en http://rieoie.org/investigación/625/Herrera.pdf

Huertas, J. (1997). Motivación. Querer Aprender, Buenos Aires: Aique. Iordache, S. (2014). Motivation and performance in education.. Bulletin Stiintific. 2(38), 114119.

Lamas, H. (2008). Aprendizaje Autorregulado, Motivación y Rendi-miento Académico. Liberabit, 14 (6), 15-20.

Montero García-Celay, I., & Alonso Tapia, J. (1992). Achievement Moti-vational in High School: Constrasting Theoretical Models in Classroom. Learning and instruction, 2, 15, https://doi.org/10.1016/0959-4752(92)90004-6

Naranjo, M. (2009) Motivación: Perspectivas teóricas y algunas con-sideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33 (2), 153-170, https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). How do students self-regulate? Review of Zimmerman’s cyclical model of self-regulated learning. Ana-les De Psicologia, 30(2), 450462, https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

Polanco, A. (2005). La motivación en estudiantes universitarios. Revis-ta Eléctronica Actualidades Investigativas en Educación. 5(2), 1-13.

Rinuado, M.; De la Barrera, M & Donolo, S. (1997) Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios. Revista Electrónica de Motivación y emoción. 9(22).

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psy-chology, 25, 14, https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

Steinmann, A., Bosch, B. & Aliassa, D. (2013). Motivación y Expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la Universidad: un estudio exploratorio. Revista mexicana de investigación educativa, 18 (57), 585-598.

Uyulgan, M. A., & Akkuzu, N. (2014). An overview of Student Teacher´s Academic Intrinsic Motivation. Educational Sciences: Theory & Practi-ce, 14(1), 9, https://doi.org/10.12738/estp.2014.1.2013

Published

2017-04-28

How to Cite

Garcia Martí­nez, B., Coronado Guzmán, G., & Dí­az Flores, M. (2017). Motivation in business administration students at the Autonomous University of Aguascalientes. UPGTO Management Review, 2(1), 99–116. https://doi.org/10.18583/umr.v2i1.47

Issue

Section

ARTÍCULOS