Characterization of the Dominant Organizational Culture in the Family Service Companies of Ciudad Victoria Tamaulipas

Authors

  • Daniela Cruz Delgado Universidad Politécnica de Victoria
  • Estela Torres Ramírez Universidad Politécnica de Victoria

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v1i3.38

Keywords:

Adhocracy, Organizational values, Organizational hierarchy

Abstract

The analysis of the organizational culture has become a key element in all kind of companies. Its link with the family business is essential to understand the behavior of the members of these kind of companies which particular features made them unique
Profesora investigadora de tiempo completo en el Programa Académico de Administración y Gestión de Pequeñas y Medianas Empresas.
objective of this study was to identify the dominating, current and favorite kind of organizational culture in the family businesses of the services sector in Ciudad Victoria, Tamaulipas. The standard used is the one proposed by Cameron and Quinn (1999) that distinguish four different dimensions of the organizational culture: clan, adhocracy, market and hierarchy. Six companies of the service sector were selected. The clan was the chosen dimension of organizational culture for this analysis, in which the members have a high sense of belonging to the company and interact as a big family.
A fundamental factor for the characterization of the dominating organizational culture is the time they have been operating in the market. The other three dimensions of organizational culture presented changes between the current and most liked. The most notorious was between the adhocracy and the hierarchy. After the clan in the current organizational culture prevails the hierarchy. But the most liked is the adhocracy. This shows that the members of the studied companies do not wish to work and stablish relations inside a company in which a strict set of rules and procedures limits them to do what is asked from them or show them what and how to do their tasks. On the contrary, they like an organizational culture in which the company is a dynamic place to work and allowed them to explore their entrepreneurial spirit with ideas for the strengthening and growth of the company.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Cruz Delgado, Universidad Politécnica de Victoria

Investigadora UPV

References

Alvarado Muñoz, Óscar; Monroy del Castillo, Ricardo. 2013. Cultura organizacional en una empresa propiedad de sus trabajadores Cuadernos de Administración, vol. 26, núm. 47, julio-diciembre, 2013, pp. 259-283

Barroso Martínez, A. R. Sanguino Galván y T. M. Bañegil Palacios. 2012. Diferentes criterios del concepto de empresa familiar. Una aportación desde Extremadura, España. Ideas CONCYTEG, 7 83, pp. 611-622

Cameron, Kim & Quinn, Robert. 1999. Diagnosing and Changing Organizational Culture. Editorial: Addison-Wesley, Series on Organization.

Crespo Casanova, A. J., Bellver Sánchez, A., & Sánchez y Sánchez, A. M. (2005). La empresa familiar: Manual para empresarios. Barcelona: Deusto.

Cújar Vertel, Angélica del Carmen; Ramos Paternina, Carlos David; Hernández Riaño, Helman Enrique; López Pereira, Jorge Mario Cultura organizacional: evolución en la medición Estudios Gerenciales, vol. 29, núm. 128, 2013, pp. 350-355, https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.09.009

Esparza Aguilar, José Luis, Domingo García Pérez de Lema, Antonio Duréndez Gómez Guillamón. 2010. La cultura empresarial en la gestión de las empresas familiares: Una aproximación teórica. Investigación y Ciencia. Número 47, pp.13-20

Garza Ramos, María Isabel de la; Medina Quintero, José Melchor; Cheín Schekaibán, Nazlhe Faride; Jiménez Almaguer, Karla Paola; Ayup González, Jannett; Díaz Figueroa, José Guillermo. 2011. Los valores familiares y la empresa familiar en el Nordeste de México. Cuadernos de Administración, vol. 24, núm. 42, enero-junio, 2011, pp. 315-333

Gómez Roldán, Ignacio; Ricardo Bray, Rafael Guillermo. Cultura organizacional: aproximación sectorial en Bogotá Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, vol. XX, núm. 2, diciembre, 2012, pp. 19-41, https://doi.org/10.18359/rfce.2162

Soto Maciel, Argentina. La empresa familiar en México. Situación actual de la investigación Contaduría y Administración, vol. 58, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 135-171, https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71213-0

Steckerl Guerrero, Vanessa Modelo explicativo de una empresa familiar que relaciona valores del fundador, cultura organizacional y orientación al mercado Pensamiento & Gestión, núm. 20, julio, 2006, pp. 194-215 Universidad del Norte Barranquilla, Colombia

Quiroz Guzmán, Tamara; Valtierrez Ángel, David Arnoldo. 2010. Dimensiones Culturales en la empresa estatal de autoservicios, sucursal delicias, Chihuahua. Quinta Época, vol. 27, Julio-enero, 2010, pp. 375-386

Ruiz, Yaz Belinda; Naranjo, Julia Clemencia. 2012. La investigación sobre cultura Organizacional en Colombia: una mirada desde la difusión en revistas científicas. Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 8, núm. 2, 2012, pp. 285-307, https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2012.0002.06

Martínez Avella, Mario Ernesto. Relaciones entre cultura y desempeño organizacional en una muestra de empresas colombianas: Reflexiones sobre la utilización del modelo de Denison. Cuadernos de Administración Bogotá Colombia, 23 (40), Enero-junio, 2010, pp. 163-190

Díaz Acevedo, Natalie Berenice; De la garza Carranza, Ma. Teresa; Ojeda Hidalgo, José Felipe. Liderazgo y cultura organizacional en la administración pública en la región laja-bajío. Revista Panorama Administrativo, núm. 8, año 4 (2010). pp. 111- 123.

SIEM (Sistema Empresarial Mexicano). 2016. Directorio de empresas en México. http://www.siem.gob.mx/siem/portal/consultas/consulta. asp?q=0 Recuperado el 18 de enero de 2016.

Flores Sánchez, Carlos Alberto; Castillo Ponce, Ramón A.; Rodríguez Espinosa, María de Lourdes. La importancia del sector servicios en la economía mexicana: Un análisis de series de tiempo. Paradigma Económico, año 5, núm. 1, Enero-junio 2013. pp. 5-27

Soto Maciel, Argentina. La empresa familiar en México. Situación actual de la investigación. Contaduría y administración, vol. 58, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 135-171. ISBN 0186-1042. Universidad Nacional Autónoma de México.

PROMEXICO (Secretaria de Economía) 2016. http://mim.promexico.gob.mx/documentos/PDFl/mim/FE_ TAMAULIPAS_vf.pdf. Recuperado el 18 de enero de 2016.

Published

2016-12-16

How to Cite

Cruz Delgado, D., & Torres Ramírez, E. (2016). Characterization of the Dominant Organizational Culture in the Family Service Companies of Ciudad Victoria Tamaulipas. UPGTO Management Review, 1(3), 41–57. https://doi.org/10.18583/umr.v1i3.38

Most read articles by the same author(s)