In ixtli, in yollotl. a Nahuatl diphrasism. Towards a personal reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v9i1.237

Keywords:

education, face-heart, person

Abstract

This work aims to explain the difrasism in ixtli, in yollotl (face and heart) as a way in which personality was acquired through the education that mothers and fathers imparted at home. This education was further continued by the tlamatinime (wise individuals), who shared wisdom and guided others on the path of truth. From the inquiry into human behavior, the aspiration is towards the Nahuatl ideal of a person, a formative process with educational features of a personal nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sahagún, B. (2019). Historia general de las cosas de la Nueva España. Porrua.

Beuchot, M. (2004). Antropología filosófica. Hacia un personalismo analógico-icónico. Fundación Emmanuel Mounier.

Beuchot, M. y Burgos J. M. (2022). Diálogo entre personalismo. Personalismo integral y personalismo analógico. Gedisa; Anáhuac México.

Carrera-Umaña, R. (2019). El personalismo comunitario de Emmanuel Mounier: Características generales y presupuestos fundamentales. Revista de filosofía UCSC, 17(2), 87–99. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2018.17.02.05 DOI: https://doi.org/10.21703/2735-6353.2018.17.02.05

Garibay, M. (1943). Huehuetlatolli, Documento A. Tlalocan, 1(2), 81-107. https://doi.org/10.19130/iifl.tlalocan.1943.521 DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.tlalocan.1943.521

Johansson, P. (2012). La muerte en la cosmovisión náhuatl prehispánica. Consideraciones heurísticas y epistemológicas. Estudios de cultura náhuatl, 43, 47-93. Disponible en: https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/30513/28314

León-Portilla, M. (1961). Los antiguos mexicanos a través de sus crónicas y cantares. Fondo de Cultura Económica.

León-Portilla, M. (2004). Significados del corazón en el México prehispánico. Archivos de cardiología en México, 74(2), 251-260. Disponible en: https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/78694/69634

León-Portilla, M. (2005). La mujer indígena en México. En Divina y humana. La mujer en los antiguos México y Perú. CONACULTA-INAH-Instituto Nacional de Cultura del Perú.

León-Portilla, M. (2013). Literaturas indígenas de México. Fondo de Cultura Económica.

León-Portilla, M. (2014). Toltecáyotl. Aspectos de la cultura náhuatl. Fondo de Cultura Económica.

León-Portilla, M. (2015). El México antiguo en la historia universal. Fondo Editorial Estado de México.

León-Portilla, M. (2017). La filosofía náhuatl estudiada en sus fuentes (11a. ed.,). Universidad Nacional Autónoma de México; Instituto de Investigaciones Históricas.

Matos-Moctezuma, E. (2013). Los mexicas y la muerte. Arqueología Mexicana, 52. Disponible en: https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/los-mexicas-y-la-muerte

Mounier, E. (2005). El personalismo. Presses Universitaires de France.

Romay, J. (2024). Mauricio Beuchot, Antropología filosófica. Hacia un personalismo analógico-icónico. Thémata. Revista de filosofía, 36, 309-310. link.gale.com/apps/doc/A377531389/IFME?u=uan&sid=googleScholar&xid=b8bf1dff.

Ruiz-Bañuls, M. (2013). Los huehuetlatolli: modelos discursivos destinados a la enseñanza retórica en la tradición indígena. Castilla: Estudios de Literatura, 4, 270-281. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4512596#:~:text=Los%20huehuetlatolli%20constituyen%20verdaderos%20modelos,en%20los%20famosos%20calmecac%20prehisp%C3%A1nicos.

Published

2024-05-21

How to Cite

Pérez Roldán, A. (2024). In ixtli, in yollotl. a Nahuatl diphrasism. Towards a personal reflection. UPGTO Management Review, 9(1), 15–26. https://doi.org/10.18583/umr.v9i1.237

Issue

Section

ARTÍCULOS