The radio as a training strategy for the MSEs from the Sierra Juárez region of Oaxaca.

Authors

  • Veronica Elizabeth Trujillo Martinez
  • Laura Thaigi Mendoza Gómez
  • Roberto Vicente Yescas
  • Marta Goretti Andrez Morales
  • Arturo Vargas Fentanes

DOI:

https://doi.org/10.18583/umr.v7i2.205

Keywords:

Radio, strategy, training, informative radio capsules, MSEs.

Abstract

This work diagnoses the training needs of MSEs enterprises in order to design informative radio capsules, as a strategy to train and promote the economic development of the Sierra Juárez region of Oaxaca through the radio station "La voz de la Sierra Juárez" (The voice of the Sierra Juárez). The study is developed under a qualitative approach and a cross-sectional design and the scope is descriptive-interpretative-explanatory. As main results of this research, it was found that the micro and small entrepreneurs of the Sierra Juárez de Oaxaca are unaware of basic business aspects that lead to the development, growth and consolidation of businesses, expressing the urgent need for training and education that promote, motivate and detonate the economic development of the Oaxacan region, for which capsules are developed in the radio station in the area according to the issues previously identified in the MSEs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, R. C. (2017). La radio estudiantil como estrategia didáctica innovadora. Actualidades Investigativas en Educación, 17 (3), 1-32. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30098

Consejo Nacional de Población (CONAPO). (2020). Índice de Marginación por Entidad Federativa y Municipio. https://www.gob.mx/conapo

Figueroa, R. (1996). ¡Qué onda con la radio!. México: Alhambra Mexicana.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares 2019. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/OtrTemEcon/END UTIH_2019.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020a). Informe de resultados de la Consulta Pública del Censo de Población y Vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ccpv/2020/doc/censo_2020_informe_resultados_consulta_publica.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020b). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/

Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT). (2019). Uso de las TIC y actividades por Internet en México: Impacto de las características sociodemográficas de la población. http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternete nmexico.pdf.

Martínez, O. G., y Ortega, E. G. (2018). Percepciones y participación en emisoras de radio comunitaria en Nariño-Colombia. Revista Científica de Comunicación y Educación, 26 (54), 81-90. DOI: https://doi.org/10.3916/C54-2018-08

Rodero, E. (2008). Educar a través de la radio. Signo y Pensamiento, 27 (52), 97-109.

UNESCO (1999). La radio. Informe Mundial sobre la Comunicación. Los medios frente al desafío de las nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones UNESCO-CINDOC, Fundación Santa María.

Published

2022-10-06

How to Cite

Trujillo Martinez, V. E., Mendoza Gómez, L. T., Yescas, R. V. ., Andrez Morales , . M. G. ., & Vargas Fentanes, A. . (2022). The radio as a training strategy for the MSEs from the Sierra Juárez region of Oaxaca. UPGTO Management Review, 7(2), 37–42. https://doi.org/10.18583/umr.v7i2.205

Issue

Section

ARTÍCULOS