Lobbying Through the Activities of Social Responsibility: Lacrus Azul Cooperative Case
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v2i3.76Keywords:
Social Responsibility Activities (ARS), lobbying, public relations of companies, communication strategies and strategic thinkingAbstract
The objective of this project is to describe the relationship between Social Responsibility Activities and lobbying based on stakeholder theory and public relations. The methodology of this research was empirical, based on non-participant observation and in-depth interviews. An interview was made with a member of the La Cruz Azul Cooperative, S. C. L., at his plant in Oaxaca. In addition, a theoretical analysis of the studies prior to this project was made.
As a result, the hypothesis is that using the Social Responsibility Activities in the lobbying process developed by the public relations area can influence the normative design processes that affect the company. This research allows to conclude that the Social Responsibility and Lobbying activities are important for the development of the companies, for that reason the relevance of integrating the subject to the administrative scope.
Downloads
References
Amaya, M. L. (1997). Oportunidades y obstáculos para la autonomía administrativa en México: El caso de la comisión federal de competencia. México: Centro de Investigación y Docencias Económicas.
CARRILLO, Patricia (2009). Diagnóstico sobre filantropía corporativa en México. México: Alternativas y capacidades. Disponible en: http://www.filantropia.itam.mx/docs/ DiagnosticoFilCorp.pdf [Consultado el: 05 de junio de 2015].
CEMEFI (2015) Distintivo ERS 2015. Disponible en: http://www.cemefi.org/esr/pdf/2015/Lista%20empresas%20ESR%202015%20OK%202110.pdf
CENTRO NACIONAL DE METROLOGÍA (2015). Marco normativo. Disponible en: http://www.cenam.mx/inf_normativa/ [consultado el: 19 de julio de 2015].
Comunicación y relaciones institucionales (nivel 1). Disponible en: http://www.apalmeria.com/images/stories/file/Empleo/TecnicoFacturacion_20150430/ManualesFormativos/ Comunicaci%C3%B3nYRelacionesInstitucionalesNivel1.pdf [Consultado el: 03 de junio de 2015], Ministerio de fomento, España, 2015.
COOPERATIVA LA CRUZ AZUL (2015). Comunicación sobre el Progreso. The Global Compact. Disponible en: http:// cruzazul.com.mx/2008/pdf/CruzAzulCOP_2010.pdf
COOPERATIVA LA CRUZ AZUL (2015). Planta Oaxaca. Disponible en: http://www.cruzazul.com.mx/2008/producto/ plantaOaxaca.aspx [Consultado el 3 de noviembre de 2015]
COOPERATIVAS DE LA AMÉRICAS: Región de la alianza Cooperativa Internacional (2015). Principios y valores cooperativos. Disponible en: http://www.aciamericas.coop/Principios-y-Valores-Cooperativos-4456 [Consultado el 3 de noviembre de 2015]
Corona, Miguel (2012) “Desarrollo de pensamiento estratégico en la escuela de negocios”. Contaduría y administración. Vol. 57(1): 103-122, https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2012.197
CORREA, María; Flynn, Sharon y Amit, Alon (2004). Responsabilidad social corporativa en América Latina: una visión empresarial. Santiago: CEPAL, Publicación de las Naciones Unidas.
GALAVIZ, E. (2006). El cabildeo legislativo y su regulación. México: UNAM.
GERSTEIN, M. S. (1996). Pensamiento estratégico. Encuentro en la tecnología. Estrategias y cambios en la era de la información. México: Addison-Wesley Iberoamericana. Pp. 39-59.
HALL, Richard (1983) Organizaciones, estructuras y procesos (3ª ed.). México: Ed. Prentice/Hall international.
Hitt, M., Ireland, R., y Hoskisson, R. (2004). Administración estratégica: competitividad, y conceptos de globalización. México: Thomson.
HULA, Kevin (2002). Cabildeo/Lobbying. México: Limusa.
Ministerio de Fomento de España. Comunicación y relaciones institucionales (nivel 1). España.
NEWMAN, Bruno y MEJÍA, Martha (2013). Responsabilidad social total. Comunicación estratégica para la sustentabilidad. México: Fondo de cultura económica.
NORTH, Douglass (1990). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: Fondo de Cultura Económica. 19.ORIOL, P., J. (2007). “Revisión crítica de los aportes del institucionalismo a la teoría y la práctica del desarrollo”. Revista de economía institucional. Vol. 9(16): 121-148.
ORTEGA, Miguel y SORIANO, María, Manual de cabildeo. Disponible en: http://www.portalsida.org/repos/ Manual%20de%20Cabildeo.pdf
Real Academia Española (2016). Disponible en: http:// www.rae.es/
Schwartz, M. y Carroll, A. (2003). “Corporate Social Responsibility: A three-Domain Approach”. Business Ethics Quarterly. Vol. 13(4): 503-530, https://doi.org/10.5840/beq200313435
SECRETARÍA DE ECONOMÍA (2015). Catálogo Mexicano de Normas. Disponible en: http://www.economia. gob.mx/comunidad-negocios/competitividad-normatividad/normalizacion/catalogo-mexicano-de-normas [consultado el 20 de julio de 2015].
XIFRA, Jordi (1998). Lobbying: Cómo influir eficazmente en las decisiones de las instituciones públicas. Barcelona, España: Gestión 2000.
XIFRA, Jordi (2003). Planificación estratégica de las relaciones públicas. Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Alma Isela Rodríguez Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.