The Training of Researchers and Social Responsibility at the Polytechnic University of Pénjamo
DOI:
https://doi.org/10.18583/umr.v1i1.13Keywords:
Training, Researchers, CompetenciesAbstract
This work addresses a comparative analysis of the investigative competencies developed by students who have began their role as resear-chers after taking the class entitled Investigative Methodology at the Universidad Politécnica de Pénjamo (Polytechnic University in Penjamo). An advancement is observed in the development of investigative competencies.
Downloads
References
Consejo de Ciencia y Tecnología del Es-tado de Guanajuato. Programa Estatal de Divulgación de la Ciencia y la Tecnología de Guana-juato. Guanajuato, Gto.: CONCYTEG, 2013.
Coordinación de Universidades Politéc-nicas. Modelo de Gestión por Competencias de las Universidades Politécnicas. México, D.F.: CUP, 2009.
Foro Consultivo Científico y Tecnológi-co, A.C. Ranking Nacional de Ciencia, Tecnolo-gía e Innovación. México, D.F.: FCCyT, 2014.
Gotuzzo, Eduardo, y Elsa y Verdonck, Kristien. González. «Formación de investigado-res en el contexto de proyectos colaborativos: Experiencias en el instituto de medicina tropical “Alexander Van Humboldt”, Universidad Peruana Cayetano Heredia.» Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública (Institu-to Nacional de Salud) 27, nº 3 (2010): 419-427, https://doi.org/10.1590/S1726-46342010000300015
Martínez, Cyntia y UNESCO. Boletín IESALC Informa. s.f. http://iesalc.unesco.org. ve/index.php?option=com_content&view=ar-ticle&id=2595%3Aresponsabilidad-social-universitaria-y-su-articulacion-con-las-funcio-nes-docencia-investigacion-extension-pa-ra-su-vinculacion-con-el-entorno-social&cati-d=126%3Anoticias-pagina (último acceso: 5 de Noviembre de 2014).
Rojas, Raúl. Formación de investigado-res educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés, 2008.
Sánchez, Ricardo. Enseñar a investigar. D.F.: Plaza y Valdés, 2000.
Secretaría de Desarrollo Social y Huma-no. Perfil Económico de Pénjamo. Guanajuato, Gto.: Subsecretaría de Desarrollo Humano, 2012.
Universidad de Deusto. Reflexiones y perspectivas de la educación superior. Universi-dad de Deusto, España: PUD, 2007.
UPPE. Programa Institucional de Desa-rrollo 2012-2014. Pénjamo, Guanajuato, 2012.
Vallaeys, Francois, y Cristina y Sasia, Pedro. De la Cruz. Responsabilidad social universitaria. México, D.F.: Mc Graw Hill, 2009.
Vázquez, Glafira., Coronado, Janet. y Arroyo, Ignacio. «Formación de investigadores en la licenciatura en administración y Gestión de pequeñas y medianas empresas.» En Congreso Interdisciplinario de Cuerpos Académicos, de M. y Aguilara, V. Ramos, 76-85. Valle de Santiago, Gto.: ECORFAN, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Glafira Vázquez Olarra, Ignacio Arroyo Arroyo, Jaime Patricio Bravo Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.